Wakker Dier start omruilactie plofkip-hamsteraanbieding Albert Heijn
• 05-09-2012
• leestijd 2 minuten
Klanten worden via een radiospot en social media gewaarschuwd dat het plofkip betreft. Ze worden opgeroepen de plofkip terug te brengen op basis van de ‘niet tevreden, geld terug’-garantie van Albert Heijn. Wakker Dier reageert hiermee op de hamsteraanbieding van begin deze week: plofkipfilet voor een extreem lage prijs, anderhalve euro per kilo goedkoper dan de diepste supermarkt kipfiletstunt sinds de start van de plofkipcampagne van Wakker Dier begin dit jaar. “Hiermee geeft Albert Heijn de plofkip, die al een ellendig leven heeft, nog een schop na,” aldus Wakker Dier.
Supermarkten vinden plofkip niet langer acceptabel
Deze zomer gaven de gezamenlijke supermarkten al aan dat ze plofkip niet langer meer acceptabel vonden. Ze beloofden toe te werken naar diervriendelijkere kip met Beter Leven sterren. In dat licht is het onbegrijpelijk dat Albert Heijn ondertussen plofkip promoot met zo’n diepe stunt. Enkele supermarkten als Coop en Deen hebben deze zomer hun kipassortiment voor een belangrijk deel verbeterd: plofkip werd omgeruild voor kip met 1 Beter Leven ster. Deen stopt zelfs geheel met plofkip. Ook grote A-merken zoals Unilever, Johma en Olvarit weren de plofkip.
Plofkip
Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort de gangbare vleeskip, de plofkip, het slechtst op dierenwelzijn. De European Food Safety Authority dringt aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid. In zes weken tijd groeien plofkippen van 50 gram uit naar een gewicht van 2,2 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei, voornamelijk bereikt door eenzijdig doorfokken, lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes en wordt hun welzijn ernstig aangetast. De groei van de poten, skelet, hart en longen blijft achter bij de groei van de borstspier (de filet). Welzijnsproblemen en hoge sterfte zijn het gevolg. Plofkippen leven met ongeveer 20 anderen op één vierkante meter in dichte stallen. Omdat ze continu in hun eigen uitwerpselen staan, krijgen zij veel last van pijnlijke, open zweren aan hun pootjes en op hun borst.
Campagne Stop de plofkip
Wakker Dier startte in januari haar plofkipcampagne, met een brief aan meer dan 40 bedrijven die gezamenlijk meer dan 100 miljoen plofkippen per jaar verbruiken. Diverse A-merken stappen over op kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming, zoals Unilever, Wagner Pizza, Olvarit, Johma, Struik en Domino’s Pizza. In juni gaf het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) aan dat de plofkip niet langer acceptabel is en dat de supermarkten in 2020 voor al het verse vlees plofkip-vrij proberen te zijn. Die toezegging is echter meer een vertragingstactiek dan een serieuze stap. In augustus zegde supermarkt Deen toe de plofkip volledig in de ban te doen. En ook de Coop doet dit voor een belangrijk deel van haar assortiment. Wakker Dier blijft campagne voeren tegen achterblijvende supermarkten en A-merken.
Bron: wakkerdier.nl