Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Wakker Dier start Liegebeest verkiezing

  •  
20-08-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Wakker Dier start vandaag de Liegebeest verkiezing: de verkiezing van het meest misleidende product of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Vaak doen verpakkingen geloven dat dieren een goed leven hebben gehad, terwijl de waarheid heel anders is. Wakker Dier vindt dit liegen. Denk aan plaatjes van koeien in de wei op een pak melk waarvan niet gegarandeerd is dat de koeien in de wei liepen. Of van een varken buiten op goedkope worst die is gemaakt van varkens die nooit buiten kwamen. Consumenten stuurden afgelopen maand tientallen producten in.
Wakker Dier maakte een selectie waaruit iedereen vanaf vandaag zijn eigen Top 3 kan kiezen op www.wakkerdier.nl/liegebeest . Het product met de meeste stemmen ontvangt de Liegebeest Trofee. Onder de producten bevinden zich grote merken als Albert Heijn, Unox en Hertog IJs.
Wakker Dier organiseert deze verkiezing, omdat zij vindt dat de consument recht heeft om te weten wat ze eet. Op verpakkingen staat over het algemeen niets vermeld over het welzijn van de dieren. Supermarkten en reclamemakers houden de werkelijkheid liefst ver van de consument vandaan. Vage woorden als ‘vers-  en herkomstgarantie’, en bijvoorbeeld het keurmerk IKB dat veel zegt over hygiëne maar niks over dierenwelzijn, moeten de consument geruststellen. “Als op een worst eerlijk vermeld werd wat voor een leven het varken had, liefst met plaatjes erbij, at iedereen allang biologisch’, aldus de woordvoerder van Wakker Dier. “De harde werkelijkheid zullen we met deze campagne niet op de verpakking krijgen. Maar wat we wel kunnen bereiken is dat er geen sprookjes meer op de verpakkingen staan.”
Wakker Dier ontvangt veel reacties van donateurs, over irritante of misleidende reclames. De reclames van ‘Kip, ’t meest veelzijdige stukje vlees’ en ‘Kalfsvlees, daar word ik vrolijk van’ die allebei mede betaald worden door belastinggeld, zijn typische voorbeelden van reclames waar Wakker Dier veel klachten over krijgt. Maar ook over scharreleieren. Die term wekt bij de meeste consumenten de suggestie dat de kippen buiten scharrelen. Zeker als er op de doos ook nog zonnebloemvelden en korenvelden staan afgebeeld. Ook dat vinden donateurs van Wakker Dier misleidend, want in werkelijkheid zitten de kippen binnen, in donkere stoffige schuren, met z’n negenen op een vierkante meter.
Bron: Wakker Dier
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor