Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Wakker Dier pakt bedrijfskantines aan

  •  
29-05-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Wakker-Dier.jpg
Wakker Dier start vandaag een langlopende campagne tegen kiloknallers en dierenleed in bedrijfskantines. Met een brief aan vijftig grote gerenommeerde Nederlandse bedrijven en een oproep aan werknemers, gaat zij Nederlandse kantines wakker schudden.
“Kunt u verantwoord ondernemen rijmen met goedkoop kiloknallervlees uit de megastal?”, schrijft Wakker Dier in een brief naar onder andere Shell, ING, Ikea en KPN: “Bij een fatsoenlijk bedrijf hoort een eerlijke kantine zonder dierenleed”, vindt de organisatie. De campagne richt zich op het hele assortiment in de vitrine: buiteneieren, zuivel met weidegarantie, vegetarisch aanbod, en vlees met een welzijnskeurmerk. Werknemers kunnen hun eigen kantine checken, wakker schudden en verklikken op www.wakkerdier.nl/wakkerekantine. 
Goedkoop vlees
Megastallen liggen flink onder maatschappelijk vuur, net als de kiloknaller. Maar in de kantines van grote gerenommeerde bedrijven ligt nog massaal goedkoop vlees uit de megastallen. Wakker Dier wil dat, net als in de supermarkten, mensen de keuze hebben voor diervriendelijker vlees, melk en eieren. Van dieren die buiten hebben gescharreld. Een kantine met minder – en verantwoorde – dierlijke producten is over het algemeen ook minder belastend voor klimaat, natuur en milieu. En gezonder. Wakker Dier wil dat bedrijven naast de Fairtrade koffie, FSC papier en spaarlampen, zich ook gaan inzetten voor een eerlijk leven voor de dieren.
Vegetarische aanbiedingen
Nederlandse huishoudens worden diervriendelijker: het aantal flexitariërs (mensen die een paar dagen per week geen vlees eten) steeg al naar 74  porcent. De biologische verkopen in supermarkten steeg in 2010 weer met 13 procent, en ook het aantal vegetarische en biologische aanbiedingen in de supermarkt steeg met 73 procent. Maar in veel kantines worden deze stappen nog niet gemaakt. Terwijl het aanbod er al wel is: de meeste grote cateraars werken al samen met de EatGreenatWork campagne van de vegetariërsbond en bieden een uitgebreid assortiment voor vegetariërs.
Werknemers die ontevreden zijn over het dierenwelzijn in hun eigen kantine, kunnen zelf aan de slag via de site van Wakker Dier. Op de site vinden zij een checklist en actietips, zoals het verspreiden van de Wakkere Placemat in hun eigen kantine.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor