Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Vrijwel alle supermarkten stoppen verkoop blank kalfsvlees

  •  
15-03-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
554 keer bekeken
  •  
kalf_01.jpg
Een half jaar na de start van de kalfsvlees campagne van Wakker Dier zijn vrijwel alle supermarkten gestopt met de verkoop van blank kalfsvlees. Dat maakte Sjoerd van de Wouw van Wakker Dier zondagochtend bekend in Vroege Vogels . Wakker Dier voert hiertegen campagne omdat blank kalfsvlees komt van kalveren die aan bloedarmoede leden. De laatste weken kreeg Wakker Dier toezeggingen van Jumbo, Plus, Aldi, Lidl, Boon, Coop, Dekamarkt, Hoogvliet, Nettorama, Poiesz, Sanders, Emté, Spar en Vomar dat ze al geen blank kalfsvlees meer verkopen of binnen enkele maanden de verkoop stoppen. Eerder stopten Dirk, C1000, Super de Boer, AH, Bas, Digros en Deen, al met de verkoop. Wakker Dier is blij dat hiermee het kalfsvlees met bloedarmoede vrijwel uit alle supermarkten is verdwenen. Alleen de supermarktketens Jan Linders en Boni willen nog niet stoppen. Het blanke kalfsvlees wordt ook nog veel in de horeca en bij keurslagers verkocht. Wakker Dier zal ook hen proberen over te halen te stoppen met het ‘bloedarmoede vlees’.
Gangbaar blank kalfsvlees komt van kalveren met een Hb waarde die schommelt rond de 5, terwijl gezonde dieren een Hb-waarde hebben tussen 7 en 10. Europese wetenschappers concludeerden dat er met een bloedwaarde onder de 6 sprake is van: ‘anaemia levels that are associated with poor welfare because normal activity is difficult or not possible and other functions are impaired’. Afgelopen september startte Wakker Dier daarom een campagne tegen het ‘bloedarmoedevlees’. In december bevestigde de Reclame Code Commissie in een klachtenprocedure ‘dat het Hb gehalte van de kalveren dermate laag is dat de kalveren ziek genoemd kunnen worden’. Dezelfde maand stopten Dirk, C1000, Super de Boer en Deen al met de verkoop van blank kalfsvlees in de week dat Wakker Dier radiospotjes had tegen de verkoop van dit vlees. In januari kondigde Albert Heijn samen met de grootste kalfsvleesproducent ter wereld - de firma van Drie – stappen aan tegen de bloedarmoede.  
 
Naast de belangrijke vorderingen tegen bloedarmoede blijven er echter nog grote welzijnsproblemen over. Kort gezegd: Wakker Dier vindt dat kalveren thuis horen in een groene sappige weide. In de kalversector worden ze – na snel bij de moeder te zijn weggehaald –  veelal na een ellendig lang veetransport in een kaal, krap hok gestopt.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor