In januari begint vrijwel zeker een proef met de vrachttram. Deze trams en elektrische bestelbusjes vervangen de zwaar vervuilende en het verkeer hinderende grote vrachtauto's in de binnenstad.
Een eerder dit jaar begonnen onderzoek van de gemeente is afgerond. Initiatiefnemer, Peter Hendriks uit Overveen, heeft te horen gekregen dat de financiering rond is. Het door hem opgezette consortium City Cargo Nederland gaat nu vaart achter de zaak zetten.
Op vier plekken in de stad komen distributiecentra. Vrachtwagens komen daar aan voor het overslaan van de vracht. Vrachttrams brengen de lading naar een groot aantal plekken in de binnenstad. Elektrische bestelbusjes nemen de bezorging voor de deur voor hun rekening.
Oud-wethouder Hester Maij (CDA) werd in de vorige collegeperiode nog een beetje uitgelachen om het spectaculaire, maar 'omslachtige' plan, waarbij de lading van vrachtauto's twee keer overgeladen moet worden. Ook werd voor de belasting van het overvolle tramnet gevreesd. De toenmalige PvdA-wethouder Duco Stadig stemde in het college tegen een onderzoek, zijn VVD-collega Mark van der Horst stemde voor, maar alleen omdat 'het toch niks wordt'. Sinds het aantreden van het nieuwe, milieuvriendelijke, roodgroene college, is er versnelling in de zaak.
Een voordeel van de vrachttram is ook dat, als er minder dan de huidige vijfduizend zware vrachtwagens dagelijks door de binnenstad denderen, de grachtenkades minder worden vernield en de kans op trilschade aan monumenten sterk wordt teruggebracht. Volgens de eerste prognoses levert de vrachttram ook 1200 nieuwe banen op.
Het idee komt uit Dresden, waar Volkswagen de trams gebruikte. De nieuwe trams komen uit Duitsland. De busjes zijn Brits.