Voorstel kilometerheffing Nouwen slecht voor milieu
• 26-05-2005
• leestijd 2 minuten
Volgens Milieudefensie zijn de voorstellen van de commissie Nouwen voor een kilometerheffing op een aantal knelpunten in het wegennet slecht voor het milieu. Door deze plannen stijgt volgens de milieuorganisatie het autobezit in Nederland nog verder en komt er nog meer asfalt en autoverkeer bij. De milieuorganisatie pleit voor simpelere maatregelen die wél helpen tegen de luchtvervuiling en ook de files verminderen. Dat zijn lagere maximumsnelheden op stadssnelwegen tot 80 km/uur en het verhogen van de dieselaccijns.
Joris Wijnhoven, campagneleider Verkeer van Milieudefensie: `In veel kringen leeft nog de gedachte dat de kilometerheffing iets met het milieu te maken zou hebben. Die kilometerheffing is echter niet meer dan een woord. Zoals het woord nu door de commissie Nouwen wordt uitgelegd, is er zelfs sprake van een verslechtering van het milieu.'
Milieudefensie vreest een herhaling van het tolpoorten debacle van oud-minister Netelenbos. Destijds beloofde Netelenbos miljarden aan wegen in ruil voor instelling van tolpoortjes. Uiteindelijk gingen de tolpoorten niet door, maar kregen de regio's wel hun miljarden voor nieuwe wegen. Wijnhoven: `Nouwen toont zich met deze plannen een echte knecht van de auto en asfaltlobby; de kans is namelijk levensgroot dat de heffingsplannen weer vastlopen in onhaalbaarheid en de lobby vervolgens weer met het extra asfalt gaat lopen'.
Daarnaast is Milieudefensie is erg verbaasd over het "gebaar" dat het kabinet volgens de heer Nouwen moet maken richting het zakelijke en beroepsverkeer. Deze zouden kunnen rekenen op een korting op de wegenbelasting omdat zij vaak over de knelpunten rijden. Wijnhoven: 'Juist het zakelijke en beroepsverkeer rijdt voornamelijk op dieselmotoren. Uit ieder onderzoek blijkt dat dieselrijders veel minder de maatschappelijke kosten van verkeer betalen dan benzinerijders. Deze groep dan een extra voordeel geven is belachelijk. Diesels zijn veel vuiler dan benzineauto's.'
Uit onderzoek van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van november 2004 blijkt dat de files korter worden door het instellen van een maximumsnelheid van 80 km/uur. Medio juni loopt de rechtszaak waarbij Milieudefensie de Rijksoverheid wil dwingen de maximumsnelheid rond de grote steden in te voeren. Uit het rapport 'Duurdere Diesel' van onderzoekbureau CE (april 2004) blijkt dat het verhogen van de dieselaccijns een positief effect heeft op de files. Beide maatregelen helpen ook aantoonbaar tegen de luchtvervuiling. In Duitsland is de dieselprijs 10 cent hoger en geldt al een kilometerheffing voor zware vrachtauto's en ondertussen wil Nederland de vrachtsector nog jarenlang bevoordelen. Wijnhoven: 'Het zijn simpele maatregelen die we voorstellen, maar ze zijn in ieder geval wel direct toepasbaar én leveren direct milieuresultaat.'