Voor 2010 tweehonderd tankstations met aardgas
• 24-09-2007
• leestijd 2 minuten
Nederland staat bekend als aardgasland. Waarom rijden er dan nog maar zo weinig voertuigen op aardgas? Het antwoord is de vraag stellen: zonder voldoende auto’s die op aardgas rijden, komen er geen aardgastankstations en als de stations uitblijven, heeft ombouw naar de milieuvriendelijke brandstof ook geen zin. Binnenkort verandert dat: Ballast Nedam en exploitant Dutch4 hebben aangegeven voor 2010 tweehonderd aardgastankstations te bouwen. “Vooral overheden zouden - voor bussen, taxi’s en vuilniswagens - op aardgas moeten overstappen. Het is veilig, schoon en goedkoper dan benzine of diesel”, vertelt Menno Groeneveld van Gasunie, een van de eerste gebruikers die z’n Skoda voor aardgasgebruik deed ombouwen.
Rijden op aardgas heeft een heel belangrijke pré ten opzichte van biodiesel: je kan vrij gemakkelijk de overstap maken naar biogas en/of van daaruit naar het emissieloze waterstof, zoals bekend de brandstof van de toekomst. Bovendien heeft ons land het meest uitgebreide gasleidingnetwerk van de EU. Waar het op dit moment nog aan schort, zijn de tankstations. Alleen op Schiphol en in Den Haag, Tilburg, Almelo, Haarlem, Leeuwarden en, sinds morgen, in Groningen zijn aardgastankstations te vinden. Maar nog voor het jaareinde kunnen automobilisten niet bij zeven maar bij vijftig aardgaspompen tanken. En binnen drie jaar zal dat aantal volgens Ballast Nedam en Dutch4 naar meer dan tweehonderd zijn uitgebreid.
Diverse nieuwe automodellen kunnen al op aardgas rijden. Nu gaat niet elke automotive fabrikant zo ver als Opel – die levert bij de nieuwe Zafira CNG een gratis ‘thuistap’ (kosten: van 2.800 tot 4.700 euro) voor aardgas aan huis – maar het aantal breidt zich steeds meer uit. Van Mercedes, Fiat en Citroën tot Peugeot en Volkswagen. Zowel voor personenauto’s als bedrijfswagens. De aanschafkosten liggen pakweg 3.000 euro (personenauto’s) tot 30.000 euro (trucks en bussen) hoger.
Ombouwen van bestaande voertuigen gaat natuurlijk ook. Menno Groeneveld liet z’n leasewagen speciaal daarvoor naar Duitsland overbrengen. Kosten van de ombouw: zo’n 5.000 euro. “Maar dat komt alleen omdat alles handmatig moest worden uitgevoerd”, verontschuldigt de Gasunieman. “Zodra ombouw in serie gaat, komen de kosten op dezelfde hoogte te liggen als die van LPG. Veel autodealers hebben aangegeven rond te lopen met plannen voor nieuwbouw. Nieuwbouw waarin ombouwstations een grote rol spelen. Dat brengt scholing en nieuwe werkgelegenheid met zich mee.”
Bron en meer informatie:
P+