Voetafdruk toont waterverbruik
• 16-12-2008
• leestijd 1 minuten
Om mensen bewuster te maken van de hoeveelheid water die ze dagelijks verbruiken, begint de Universiteit Twente het Water Foodprint Network. Het project richt zich vooral op bedrijven, die zo worden geprikkeld om duurzamer te gaan werken, hoopt de instelling.
Er wordt samengewerkt met organisaties als het Wereld Natuur Fonds (WNF) en Unesco. Bedrijven als Nestlé, Unilever en Coca Cola hebben zich inmiddels aangesloten, meldt Universiteit Twente.
De voetafdruk voor water laat zien hoeveel water een individu, een bedrijf of een heel land verbruikt. Zo is becijferd dat voor een kilo rundvlees 16.000 liter water nodig is. Voor een eenvoudig kopje koffie gaat er 140 liter door.
Het WNF waarschuwde onlangs nog voor een te grote ecologische voetafdruk omdat natuurlijke hulpbronnen als water, hout, koffie en vis sneller worden opgebruikt dan de aarde ze kan aanvullen.
Bron: ANP