Voedselgigant Kellogg pakt klimaatdreiging aan
• 13-08-2014
• leestijd 1 minuten
Kellogg zegt baanbrekende stappen toe om de uitstoot van broeikasgassen in de leveringsketen terug te dringen. Kellogg komt met deze aankondiging na acties van ruim 238.000 supporters van Oxfam’s Behind the Brands campagne. Kellogg is de tweede voedselgigant die klimaat serieus wil aanpakken. Op 28 juli kondigde General Mills al vergelijkbare plannen aan.
Sginaal
"Kellogg geeft hiermee een duidelijk signaal af aan overheden en de voedsel- en landbouwsector over de reële dreiging van klimaatverandering. Honderden miljoenen mensen worden hierdoor met de honger bedreigd. Het vindt nu plaats, en we moeten er nu iets aan doen", zegt Tom van der Lee, directeur Campagnes van Oxfam Novib
‘Scope 3’
Oxfam vindt het vooral belangrijk dat Kellogg, de maker van Corn Flakes, Pringles en Keebler Cookies, voor het eerst doelen gaat stellen om de zogenaamde ‘Scope 3’ broeikasgassen terug te dringen. Deze leveren de grootste bijdrage aan klimaatvervuiling in de productieketen van het bedrijf, vooral in de landbouwproductie.
Samenwerkingsverband
Het bedrijf zal ook de Climate Declaration ondertekenen en zich aansluiten bij Business for Innovative Climate and Energy Policy (BICEP). Dit toonaangevende samenwerkingsverband van ondernemingen wil wereldwijd met beleidsmakers tot effectieve wetgeving komen op het gebied van klimaat en energie.
Bron: Oxfam Novib