VNO-NCW wil nog steeds snelweg bij Naardermeer
• 06-09-2007
• leestijd 2 minuten
Werkgeversorganisatie VNO-NCW West vindt dat het kabinet opnieuw moet kijken of er via een tunnel bij het Naardermeer toch een weg kan worden aangelegd tussen de bestaande snelwegen A6 en A9.
Directeur Bert Mooren schrijft dat woensdag aan de leden van de Tweede Kamer die zich donderdag buigen over het urgentieprogramma Randstad, dat onder meer de bereikbaarheid van het gebied moet verbeteren.
Eind vorig jaar besloot het kabinet dat de bestaande wegen A1, A6 en A10 breder moeten worden. Ook werd een studie toegezegd naar een nieuwe A9, waarmee de wegverbinding langs het Naardermeer afviel.
De werkgevers toonden zich toen al ontevreden, omdat niet voor een 'volwaardige verkeersoplossing' werd gekozen. Bijna een jaar later stelt VNO-NCW opnieuw dat een nieuwe en directe verbinding tussen de A6 en A9 de enige, echte oplossing is voor een toekomstbestendig verkeersnetwerk. ,,Het bedrijfsleven laat de belangen van natuur en milieu zwaar meewegen en kiest daarom nadrukkelijk voor aanleg van de verbindingsweg in de vorm van een tunnel op afstand van het Naardermeer'', aldus Mooren.
VNO-NCW wijst erop dat de A6-A9 en A4 gezamenlijk de economische ruggengraat van de Randstad vormen. Het is de werkgevers dan ook een doorn in het oog dat het ontbrekende stuk van de A4 tussen Schiedam en Delft na ruim 40 jaar discussie nog altijd niet wordt aangelegd. ,,Het kabinet stelt zich nu ten doel om deze kabinetsperiode tot een tracébesluit te komen. Wij zijn van mening dat het kabinet hier volstrekt achterblijft bij zijn eigen ambities. Het zou voor het bedrijfsleven een desillusie zijn als het kabinet er niet in slaagt om voor 2011 de eerste spa de grond in te steken