Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

'Vliegveld Lelystad wordt filiaal van Schiphol'

  •  
27-04-2007
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vv_newsimg_164881.jpg
Verkeersminister Camiel Eurlings pleit ervoor dat het vliegveld in Lelystad op den duur vakantievluchten en dergelijke van Schiphol overneemt. Schiphol botst naar zijn zeggen vanaf 2015 onherroepelijk tegen de grenzen van zijn capaciteit aan.
"Alleen met Schiphol kom je niet toe", zei Eurlings woensdag naar aanleiding van een studie van het Ruimtelijk Planbureau (RPB) over de toekomst van de nationale luchthaven. Het RPB is ook voor zo'n 'filialisering' via het 'uitplaatsen' van prijsvechters en zakelijke vluchten naar Lelystad om tegemoet te komen aan de groei van Schiphol. Het kabinet komt voor het eind van dit jaar met een eigen toekomstverkenning.
De provincie Flevoland juicht de uitbreiding van Lelystad Airport toe en heeft de ruimtelijke plannen daarop afgestemd, verzekerde gedeputeerde Harry Dijksma. Volgens hem zijn duidelijke vliegroutes afgesproken, die niet over stedelijk gebied gaan. Daarin is ook rekening gehouden met de uitbreiding van Almere en het natuurgebied Oostvaarderswold. Het vliegen zal volgens Dijksma verder beperkt blijven tot de uren tussen 07.00 uur en 24.00 uur.
Volgens hem is de extra werkgelegenheid welkom. Veel mensen uit Flevoland pendelen nu naar elders voor hun werk. GroenLinkser Wijnand Duyvendak denkt echter dat vakantievluchten weinig banen ,,behalve voor sjouwers'' opleveren. Hij is fervent tegenstander van de plannen om van Lelystad een filiaal van Schiphol te maken. ,,Je smeert de overlast uit in plaats van die te concentreren.'' Het Tweede Kamerlid heeft inmiddels Kamervragen gesteld.
Staatsbosbeheer vreest dat de natuur en rust in natuurgebied de Oostvaardersplassen worden aangetast. Vooral vanwege de gekozen vliegroutes, want een aantal van opstijgende vliegtuigen zal volgens de laatste uitbreidingsplannen over de Oostvaardersplassen komen. ,,In het natuurgebied leeft een aantal vogels die gevoelig zijn voor verstoring, zoals de zeearend die er dit jaar voor de tweede keer succesvol broedt. Bij twijfel moet het natuurgebied dan ook worden ontzien'', aldus Staatsbosbeheer die zich al eerder uitsprak voor de zogeheten Oostroute die stedelijk en natuurgebied ontziet.
Volgens Schipholdirecteur Joop Krul wil het bedrijf investeren in Lelystad, binnen de ruimtelijke plannen, maar beperkt. ,,Schiphol komt er niet heel anders uit te zien.'' Hij wil verder inzetten op snelle treinen vanwege de geluidsbeperkingen. Krul zou graag zien dat er na de HSL Zuid, die in 2008 gaat rijden vanuit Amsterdam en volgens hem helemaal wordt ingepast in de dienstregeling van Schiphol, een hogesnelheidslijn komt naar het Ruhrgebied en Frankfurt. Zo'n HSL Oost zou er ooit komen, maar werd wegens inpassingsproblemen afgeblazen.
Bron: ANP

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor