Deze week publiceerde de VN een rapport waaruit blijkt dat de scheepvaart meer CO2 uitstoot dan de luchtvaartsector. Het VN-rapport voorspelt dat de luchtvervuiling (zwavel- en stikstofoxiden en fijn stof) door schepen de komende jaren nog sneller zal groeien dan de CO2-uitstoot. Gelukkig zijn er ook initiatieven waarbij schepen al een stuk schoner kunnen varen!
Anders dan op de wal, waar luchtvervuiling flink wordt aangepakt, gelden er op zee niet of nauwelijks regels om dit probleem tegen te gaan. De snelgroeiende scheepvaartsector blijkt het dubbele aan emissies te veroorzaken ten opzichte van de luchtvaartsector. De hoeveelheid zwavel in scheepsbrandstof ligt minstens een factor duizend boven die voor autobrandstoffen. De zwaarste en meest vervuilende oliesoorten zijn in trek omdat ze het goedkoopst zijn.
Containerschip met vlieger
In Hamburg is een bedrijf dat grote vliegers produceert om grote schepen met windenergie te ondersteunen. Het bedrijf verwacht dat met dergelijke windenergie maximaal 40% brandstof kan worden bespaard en daardoor dus ook minder luchtvervuiling wordt veroorzaakt. Het in Harlingen gebouwde containerschip, MS Beluga SkySails genaamd, is het eerste commerciële schip dat met de vlieger is uitgevoerd. Het is op 22 januari jl. vertrokken voor een eerste vaart van Bremen naar Venezuela, de VS en weer terug.
Ondanks nieuwe ondersteunende voortstuwingtechnieken, moet er snel meer gebeuren. De Waddenvereniging pleit dan ook voor het invoeren van een wereldwijde strenge standaard voor de kwaliteit van scheepsbrandstoffen.
Zie voor meer informatie:
www.skysails.info
Foto: Skysails