Vissenbescherming: Geen vissen in kom op tv
• 14-08-2007
• leestijd 1 minuten
Een vissenkom is niet een juiste behuizing voor vissen. Onder dat motto heeft de
Stichting Vissenbescherming was- en voedingsmiddelenconcern Unilever gevraagd in
de toekomst geen tv-reclames meer uit te zenden waarin een vis in een kom wordt
getoond. Dat heeft de stichting dinsdag gezegd.
De Stichting deed het
verzoek naar aanleiding van een recente reclame voor een vaatwasmiddel, waarbij
een vissenkom met een goudvis in beeld wordt gebracht om het middel te promoten.
De vissenkom wordt in de reclame gebruikt als metafoor voor 'stralend
schoon'.
Volgens een woordvoerder van de Vissenbescherming ,,wekt het
beeld een verkeerde indruk over huisvesting voor vissen''. Een woordvoerder van
Unilever zei dinsdag dat de betreffende reclame te zien blijft. Hij noemde het
gebruik van de vis en de kom wel ,,een ongelukkige keuze''. ,,Wij hadden beter
alleen voor de glazen bloemenvaas kunnen kiezen. In de toekomst zullen we hier
rekening mee houden.''
De Stichting trekt ten strijde tegen programma's
en reclames op televisie waarbij een vis in een kom wordt getoond. ,,Vissen
hebben behoefte aan een gevarieerde omgeving. Die kan de vissenkom door de
beperkte inhoud niet bieden.''
Volgens een woordvoerster is een recente
actie tegen het kinderprogramma Sesamstraat eveneens succesvol geweest. ,,Ook de
makers van dit programma hebben aangegeven in de toekomst rekening te houden met
de bezwaren.''
Bron: ANP