De internationale dierenwelzijnsorganisatie Vier Voeters start vandaag met een nieuwe online campagne tegen bont 'Show skin. Not fur'. De campagne is gericht op zeven grote internationale modemerken die nog steeds bont verkopen.
Naakt-avatar
Supporters kunnen op de
website
een naakt-avatar verzinnen. "Je kunt je fantasie helemaal de vrije loop laten bij het creëren van een deelnemer aan de bontvrije optocht," zegt Barbara van Genne, campagneleider bij Stichting Vier Voeters. "Het protest is ludiek, maar de boodschap is glashelder. Echt bont hoort niet thuis in mode."
Online prostest
De website geeft de demonstranten de mogelijkheid om hun creatieve naketar met veel extra’s te tooien en zo voor de deuren van Armani, Burberry, Closed, Kookai, Max Mara, Napapijei en Prada te protesteren. Het virtuele protest werd ontworpen door het Duitse reclamebureau Grimm Gallun Holtappels.
Bontvrije mode
De afgelopen jaren is de hoeveelheid modeproducten met bont toegenomen. Naast de klassieke bontjas wordt echt bont tegenwoordig ook gebruikt voor kragen, capuchons, manchetten, schoenen en hoeden. Bekende modemerken zoals Dept, Esprit, Only en WE zijn al gestopt met de verkoop van echt bont. Met het naakte protest wil Vier Voeters het aantal bontvrije modemerken opvoeren.
Fokken voor bont
Ieder jaar sterven er over de hele wereld meer dan 100 miljoen nertsen, vossen en wasbeerhonden voor hun vacht. De dieren worden onder verschrikkelijke omstandigheden gefokt en gehouden voor enkel modedoeleinden. In winkels wordt weinig tot geen informatie verstrekt, waardoor de consument zich hier niet bewust van is.