Hoewel veel supermarkten de plofkip in de ban hebben gedaan, is het alternatief, de 'Kip van Morgen', niet veel diervriendelijker. Stichting Wakker Dier noemt het een 'flopkip' en gaat individuele supermarkten met tv-spots onder druk zetten.
Flopkip
De 'Kip van Morgen' leeft een paar dagen langer dan de plofkip, haar leefruimte is vergroot met een stukje ter grootte van een smartphone en krijgt een handje stro. Dat komt naar voren uit een onderzoek van Autoriteit Consument en Markt (ACM), die dan ook de conclusie trekt dat omstandigheden voor deze 'Kip van Morgen' niet diervriendelijk genoeg zijn.
Aldi
Voor Wakker Dier is het onderzoek genoeg reden om een reclamecampagne te beginnen tegen de individuele supermarkten, te beginnen bij Aldi. Deze supermarktketen wilde niet eens overstappen naar de 'flopkip' en verkoopt nog steeds plofkippen.
De reclame van Wakker Dier gericht tegen plofkipverkoop van Aldi: