Verkoop diervriendelijke kip met 43% gestegen
• 05-02-2014
• leestijd 3 minuten
De supermarktomzet van diervriendelijker geproduceerde kip is in 2013 met 43% toegenomen: een enorme stijging gezien de crisis en ondanks het feit dat de supermarkten veel meer gestunt hebben met goedkope plofkip. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van IRI Nederland en de aanbiedingen in folders en websites die door Wakker Dier worden bijgehouden. Als Wakker Dier de IRI-cijfers doorrekent op basis van verschoven marktaandelen, blijkt dat de verkoop van plofkip met ongeveer 5% is gedaald. Dit scheelt jaarlijks zo’n 6 miljoen plofkippen een ellendig leven. Volgens reclamedeskundige Eugène Roorda had de daling in verkoop van plofkip wel 25% kunnen zijn als de supermarkten niet zo hard hadden gekiloknald met plofkip. Ook supermarktdeskundige Frits Kremer vindt dat supermarkten het gestunt met plofkip moeten durven loslaten. De plofkip heeft een ellendig leven, wordt met antibiotica op de been gehouden en is vrijwel altijd besmet met gevaarlijke bacteriën zoals ESBL.
• Reclamedeskundige Eugène Roorda: “Zonder stuntend prijsgekakel van onze supermarkten zou de consumptie van die treurige – en vooral smakeloze plofkip – met 25% afnemen”. (
www.roorda.nl)
• Supermarktdeskundige Frits Kremer: “Supermarkten zouden helemaal moeten stoppen met plofkip in de actie gooien; dat is niet meer van deze tijd. Het is veel slimmer om de Beter-Levenkip van tijd tot tijd in de aanbieding doen. Daarmee laat je de consument wennen aan een kwalitatief beter product en geef je de min of meer autonoom stijgende omzet van diervriendelijke kip een verdere impuls. Er ligt een enorme markt braak van hoogwaardige vleesproducten met interessante marges, die door supermarkten nog veel te aarzelend wordt betreden. De tijd is rijp, je moet ook een keer durven!” (
www.mediaset.nl)
Verdubbeling diervriendelijkere kip sinds start plofkip-campagne
Wakker Dier verkreeg omzetcijfers van IRI Nederland: deze zijn gebaseerd op kassascans van alle Nederlandse supermarkten behalve Aldi en Lidl. 80% van de Nederlandse kipconsumptie gaat via de supermarkt. De verkoop van kip met een welzijnskeurmerk steeg met 43%: een stijging van 60% voor kip met 1 ster en 14% voor biologische kip. Sinds de start van de plofkip-campagne begin 2012 is dit maar liefst 100%! De omzet van kip met een keurmerk in supermarkten neemt nu 13% in van het totaal. In 2011 was dit nog 7%.
Uit de volumecijfers blijkt eveneens een enorme stijging in de verkoop van biologische kip en kip met Beter Leven sterren. Als Wakker Dier deze cijfers doorrekent voor verschuivingen in supermarktland, blijkt hieruit een daling in de plofkipverkoop van 5%. In volume is het aandeel van diervriendelijkere kip gestegen naar 12% van alle kipverkoop.
Folderbeleid keldert
Waar Wakker Dier in 2011 nog juichte vanwege een afname in het aantal kiloknallers in de folders en websites van de acht grootste supermarkten, en een stijging in het aantal diervriendelijke aanbiedingen, is deze duurzame trend treurig genoeg weer volledig verdwenen. In 2013 stuntten de supermarkten meer dan de jaren ervoor met plofkip: maar liefst 598 aanbiedingen in een jaar, een stijging van 28%. Albert Heijn liet de grootste stijging zien en verdubbelde het aantal plofkip aanbiedingen in 2013. Ook de kiloknalleraanbiedingen voor varkens- en rundvlees namen toe in 2013 bij de acht grootste supermarkten. Ruim 3.000 keer werd er vlees zonder keurmerk aangeprezen, vergeleken met slechts 345 keer voor vlees met het Beter Leven of biologisch keurmerk en 215 keer vleesvervangers.
Rem op duurzame trend
Omdat de maatschappij wil verduurzamen, werken overheid en sector aan antibioticavermindering, en kiest de Nederlander steeds vaker voor een vegetarische maaltijd of voor vlees met een keurmerk. De supermarkten echter, lijken alles op alles te zetten om deze trend tegen te houden. Met hun kiloknallerbeleid bereiken zij het tegenovergestelde: namelijk dat de klant het ‘normaal’ blijft vinden dat kip vaak goedkoper is dan kattenvoer. Over de ruggen van plofkip, klimaat, milieu en onze gezondheid, stunten zij extra vaak met de goedkope plofkip die zo veel antibiotica krijgt, om klanten de winkel in te lokken. De boer verdient niets en het dier is de dupe. En de maatschappij draait op voor de verborgen kosten door hoog antibioticagebruik, toenemende resistentie bij bacteriën, en negatieve gevolgen voor klimaat en milieu.
Bron: Wakker Dier