Verkoop biologische producten gestegen
• 06-04-2007
• leestijd 2 minuten
De consumentenbestedingen voor biologische voedingsmiddelen zijn in 2006 gestegen met 9% tot € 460,3 miljoen. De totale consumentenbestedingen aan voedingsmiddelen zijn in dezelfde periode gestegen met 3% naar € 24,6 miljard. Het marktaandeel voor biologische producten steeg naar 1,9% (2005: 1,8%). Bij de versproducten bedraagt het marktaandeel 2,8% tegen 2,7% in 2005. Deze cijfers worden gepresenteerd op het tiende Bio-Congres van Biologica op Landgoed Rhederoord.
De groei van de bestedingen heeft plaatsgevonden binnen alle verkoopkanalen: bij supermarkten (+ 9,4%), in de speciaalzaken (+ 9,6%), in de cateringsector (+ 6,2%) en in de overige kanalen waaronder huisverkoop en webwinkels (+ 11%). Binnen het supermarktkanaal geven de discounters ook acte de présence met een omzetgroei van 26,3%.
Voor zover het marktaandeel van Europese landen bekend is, kan geconstateerd worden dat Nederland het met 1,9% goed doet. Anno 2005 scoorden Zwitserland (4,5%) en Duitsland (3,0%) beter, maar Nederland bleef in dat jaar landen als Italië (1,6%) het Verenigd Koninkrijk (1,3%) en Frankrijk (1,1%) voor.
Dagverse biologische zuivel (excl. kaas en boter) doet het goed bij de consument met een omzet van €77 miljoen. Het marktaandeel steeg van 3,4 naar 3,8%. Het marktaandeel vlees steeg naar 2,3% bij een omzet van € 57,6 miljoen. Bij brood steeg de omzet met 14% naar € 29 miljoen. Hierdoor klom het marktaandeel naar 2,1% (2005: 1,8)%. Alleen bij de verse AGF is het marktaandeel gedaald. Dit komt vooral door gestegen prijzen van de gangbare AGF.
De stijgende cijfers in 2006 hebben nog geen gevolgen gehad voor de omvang van de biologische land- en tuinbouw in Nederland. Verwacht wordt dat de groei aanhoudt en dat er dit jaar weer nieuwe omschakelaars bij zullen komen.