Verduurzaming energieaanbod gaat in slakkentempo
• 08-11-2019
• leestijd 2 minuten
Groene stroom
© Pixabay
De verduurzaming van het energieaanbod op de Nederlandse stroommarkt gaat in een slakkentempo. Het aanbod voor consumenten is het afgelopen jaar maar een klein beetje groener geworden. Op de zakelijke markt wordt voor een groot deel nog grijze, vervuilende stroom aangeboden. Dat blijkt uit de jaarlijkse Stroomranking van Natuur & Milieu, WISE, de Consumentenbond en Greenpeace.
Deze organisaties hebben het aanbod over de gehele linie het gemiddelde rapportcijfer van een 5,6 naar 5,7 verhoogt. ‘Het langzame tempo van de verduurzaming van energie is in een tijd van grote klimaatzorgen teleurstellend, en staat niet in verhouding met wat er nodig is’, aldus de opstellers van het rapport.
Consumenten en zakelijke markt
De grotere partijen Eneco en Vattenfall (voorheen Nuon) maken echter wel een stap in de verduurzaming, daarom is er toch spraken van een lichte vooruitgang. Een iets groter aantal consumenten kreeg nu namelijk groenere stroom dan een jaar eerder. Energieleveranciers op de zakelijke markt doen veel minder hun best voor het klimaat. Dat terwijl de zakelijke markt ruim drie keer zoveel stroom gebruikt dan consumenten. Zij leveren vooral vervuilende grijze stroom.
Kantjes eraf lopen
De stroommarkt is vooral groener geworden doordat een aantal fossiele centrales werden gesloten en er meer werd geïnvesteerd in zon- en windenergie. De gemiddelde score stelt echter nog steeds teleur. Opvallend in het onderzoek is dat het merendeel van de nieuwkomers op de markt een onvoldoende haalt. Deze leveranciers lijken zich door lage prijzen in te vechten op de markt en besteden weinig aandacht aan duurzaamheid.
Over het onderzoek
Het jaarlijkse Onderzoek Duurzaamheid Stroomleveranciers, is opgesteld door de WISE, Natuur & Milieu, de Consumentenbond en Greenpeace. De vier organisaties onderzochten voor het zevende jaar de investeringen, inkoop en levering van energieleveranciers in Nederland en beoordeelden die op duurzaamheid. Met dit onderzoek willen de organisaties transparantie van de energiemarkt bevorderen, consumenten goed informeren en Nederlandse energieleveranciers stimuleren om duurzame keuzes te maken.
Bron: WISE, Natuur & Milieu, de Consumentenbond en Greenpeace.