Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Verdeelde reacties op aanleg Blankenburgtunnel

  •  
08-12-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BBtunnell.jpg
Natuur- en milieuorganisaties zijn woensdag ontstemd over de keuze van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) voor de Blankenburgtunnel als nieuwe westelijke oeververbinding. De organisaties noemen haar keuze ,,onbegrijpelijk'', omdat de tunnel volgens hen het natuurgebied Midden-Delfland vernietigt. Dat hebben diverse organisaties, waaronder Natuurmonumenten en Milieudefensie, woensdag in een gezamenlijke reactie laten weten.
Twee tracés
De minister liet onderzoek doen naar diverse tunnelvarianten om de verkeersdruk in de regio Rotterdam te verminderen. Uiteindelijk kwamen twee tracés als voornaamste optie bovendrijven: de westelijk gelegen Oranjetunnel en de Blankenburgtunnel, die dichterbij de bestaande Beneluxtunnel staat ingetekend.
Uitgesproken voorkeur
De milieuorganisaties, maar ook omliggende gemeenten zoals Vlaardingen en Maassluis, hebben een uitgesproken voorkeur voor de Oranjetunnel. Niet alleen vanwege de natuur, die met de Oranjetunnel gespaard zou blijven, maar ook vanwege de oplossing die de westelijke oeververbinding moet bieden tegen de verkeersproblemen in de regio Rotterdam. Volgens de tegenstanders van de Blankenburgtunnel biedt de gekozen variant slechts een tijdelijke oplossing tegen het fileprobleem.
Kritische vragen
De Vlaardingse wethouder Cees Osterom laat namens gemeenten in de regio weten zich niet bij de keuze van de minister neer te leggen en de Tweede Kamer hierover te benaderen. ,,Wij rekenen op kritische vragen van Tweede Kamerleden aan de minister over deze investering'', aldus Oosterom.
Ook de ANWB gaf dinsdag op de valreep nog aan ook voor de aanleg van de Oranjetunnel te zijn. De bond liet woensdag weten teleurgesteld te zijn over de beslissing van de minister.
Bedrijfsleven
Het bedrijfsleven in de regio Rotterdam verwelkomt de keuze voor de Blankenburgtunnel. ,,De keuze voor deze variant levert de meeste winst op voor verkeer en economie in de Rotterdamse regio. Daarnaast draagt een extra oeververbinding bij aan het bereikbaar houden van de regio in geval van calamiteiten'', aldus zeven ondernemersorganisaties, waaronder VNO-NCW, MKB Nederland, TLN , EVO en Deltalinqs.
Zij roepen het kabinet snel te starten met de aanleg zodat de tunnel wat hen betreft al in 2018 kan worden opgeleverd.
Havenbedrijf Rotterdam zegt eveneens verheugd te zijn en noemt de nieuwe tunnel niet alleen voor de haven, maar voor de hele regio van groot belang. ,,Naar verwachting is maar een derde van het verkeer op het Blankenburgtracé gerelateerd aan de haven'', aldus het havenbedrijf in dat verband.
Politiek
De CDA-fractie in de Tweede Kamer wil meer informatie van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) over de tracékeuze voor een nieuwe snelwegtunnel in de Rotterdamse regio.
In de regio zijn niet alle gemeenten daarvan overtuigd en ook milieuorganisaties en de ANWB kiezen eerder voor de westelijker gelegen Oranjetunnel. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe wil weten hoe Schultz die kritiek pareert. In een debat maandag over infrastructurele projecten in heel Nederland wil hij de minister hierover aan de tand voelen. Wellicht wil hij daarna een apart debat over de kwestie.
,,Ik zie wel voordelen aan de Blankenburgtunnel, maar ik wil weten hoe de minister met de kritiek omgaat'', aldus De Rouwe. Net als zijn VVD-collega Charlie Aptroot vindt hij dat het Rotterdamse bedrijfsleven moet bijspringen om de nieuwe tunnel tolvrij te houden.
PVV
Volgens PVV-Kamerlid Richard de Mos heeft zijn partij landelijk nog geen afweging gemaakt. De Mos zit ook in de Haagse gemeenteraad en daar heeft hij gepleit voor de Oranjetunnel. ,,Voor de regio Haaglanden zou de Oranjetunnel beter zijn, maar de landelijke fractie moet er nog naar kijken. We kennen de gevoeligheden.''
GroenLinks en ChristenUnie
GroenLinks ziet liever helemaal geen nieuwe wegverbinding in de regio, maar als er dan toch een moet komen, dan liever de Oranjetunnel. Ook D66 is voorstander van deze tunnel, de ChristenUnie wil dat Schultz nog eens naar dit alternatief kijkt.
PvdA
De PvdA kiest ook liever voor de Oranjetunnel, aldus Kamerlid Sharon Dijksma. ,,Wij zijn heel bezorgd over deze keuze. De Blankenburgtunnel doorkruist natuurgebied en de inspraak is niet goed geregeld.''
SP
SP'er Farshad Bashir voelt eveneens meer voor de Oranjetunnel. ,,Schultz heeft alleen met haar portemonnee gekozen en niet met haar verstand. Ik verwacht dat zij keihard wordt teruggefloten.''
Bron: ANP
Foto: edmather
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.