Veerman laat werk aan IJzeren Rijn ongemoeid
• 25-01-2007
• leestijd 2 minuten
Nog een week en dan kunnen er weer goederentreinen rijden over een omstreden gedeelte van de IJzeren Rijn. Minister Cees Veerman (Natuurbeheer) ziet geen wettelijke mogelijkheden om de bijna afgeronde onderhoudswerkzaamheden tussen de Belgische grens en Weert alsnog stil te leggen. Een meerderheid in de Tweede Kamer had de demissionair bewindsman daartoe woensdag opgeroepen.
Een woordvoerder van Veerman zei in de namiddag dat de minister geen verzoek gaat indienen bij ProRail om te stoppen met de werkzaamheden. ProRail wijst er in een reactie op dat het gewraakte stuk spoor deel uitmaakt van het hoofdspoornet en dat het dus goed moet worden onderhouden.
Het tracé meet 6,9 kilometer en is na jaren van verwaarlozing de afgelopen periode opgeknapt, na jarenlange politieke druk vanuit België. ,,De werkzaamheden worden eind volgende week afgerond en vanaf dat moment kunnen goederentreinen er weer gebruik van maken'', aldus een woordvoerster van ProRail.
Een Belgische vervoerder wil in eerste instantie twee treinen per dag over het vernieuwde spoor laten rijden. Door de heropening van het stukje spoor krijgt de haven van Antwerpen er een commercieel interessante verbinding met het Duitse Roergebied bij. Een jaar geleden maakte Infrabel, de Belgische spoorbeheerder, al bekend dat het circa vijftien treinen per dag over het traject wil laten rijden.
De gemeenten langs het spoor, milieuorganisaties en omwonenden verzetten zich al langer tegen heropening van de spoorverbinding. De Tweede Kamer mengde zich woensdag in de strijd, direct nadat de Milieufederatie Limburg een kort geding had verloren.
De historische lijn is vooral omstreden omdat het tracé ten oosten van Roermond door Nationaal Park De Meinweg voert. In mei 2005 bepaalde het Permanent Hof van Arbitrage in Den Haag dat de spoorlijn mag worden heropend. Nederland en België moeten de kosten van een tunnel onder De Meinweg samen betalen.
Het is nog onduidelijk wanneer de hele lijn weer open kan. Het duurt nog jaren voordat de snelste route van Roermond naar Mönchengladbach beschikbaar komt. Tot die tijd moeten de treinen met bestemming Duitsland vanaf Roermond omrijden via Venlo of Sittard.
Bron:ANP