Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Veerdienst Texel doet proef met schone diesel

  •  
14-11-2007
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
51 keer bekeken
  •  
texel_01.jpg
Een experiment met de synthetische diesel GTL Fuel op een van de veerboten van en naar Texel heeft tot aanzienlijk lagere uitstoot van schadelijke stoffen geleid. Dat zei het hoofd technische dienst Mark Bakker van veerdienst Teso woensdag.
Volgens Bakker was er sprake van minder roetdeeltjes, zwaveldioxide en stikstofoxide. De reductie in stikstofoxide bedraagt volgens hem 10 tot 15 procent, aan zwaveldioxide wordt 90 procent minder uitgestoten en aan roetdeeltjes 10 procent, zegt hij.
Het experiment met de synthetische diesel GTL Fuel (Gas To Liquid) begon afgelopen zomer en duurt nog tot het einde van dit jaar. Volgens projectleider Ger Küpers van het bedrijf New Energy Docks gaat het wereldwijd om het eerste maritieme experiment met deze brandstof.
GTL Fuel is een dieselsoort die wordt geproduceerd op basis van aardgas. Gebruik ervan leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen. Bovendien is GTL Fuel biologisch afbreekbaar, wat volgens Küpers in het kwetsbare Waddengebied een belangrijke factor is. De provincie Noord-Holland en de Europese Unie steunen het experiment met zo'n 150.000 euro subsidie.
Volgens Küpers is het experiment van belang omdat het kan bijdragen aan een omschakeling naar een duurzame energiehuishouding. De volgende stap is volgens hem de ontwikkeling van nog schonere diesel op basis van biomassa. Dan worden ook grote stappen gemaakt bij het terugdringen van de CO2-uitstoot, aldus Küpers. Door het gebruik van aardgas is hiervan nu nog geen sprake.
Rederij Teso is tevreden over het verloop van het experiment, zegt Bakker. Volgens hem wil Teso de brandstof straks in principe structureel gaan gebruiken. ,,Dat hangt af van logistieke en economische factoren, zegt hij. ,,We weten op dit moment nog niet of Shell in staat is voldoende brandstof te leveren. Daarnaast is deze diesel duurder dan de gangbare gasolie. Als we het gebruiken, betekent het dat er subsidie nodig is voor de meerkosten die wij maken. Anders moeten de prijzen van de kaartjes omhoog. Dat is niet bespreekbaar.''
Bron: ANP

Meer over:

nieuws - natuur
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor