Varkenscampagne toch niet misleidend
• 09-10-2007
• leestijd 2 minuten
De stichting Varkens in Zicht is verheugd dat het College van Beroep Reclame Commissie de publiekscampagne voor de varkenshouderij niet misleidend vindt.
De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde in mei 2007 nog dat de imagocampagne wel misleidend was en geen representatief beeld gaf van de stand van zaken. De RCC boog zich over de kwestie na een klacht van de Partij voor de Dieren. Het College van Beroep heeft die klacht alsnog afgewezen.
In de campagne prijst Bennie Jolink, bekend van de rockgroep Normaal, via reclameboodschappen op onder meer internet de zogenoemde zichtstallen voor varkens aan. Belangstellenden kunnen hier zonder vooraf een afspraak te maken, binnenlopen om de leefomstandigheden van de dieren te bekijken.
De Partij voor de Dieren vindt dat de campagne ten onrechte de indruk wekt dat deze zichtstallen representatief zijn voor de moderne varkenshouderij in Nederland. ,,In de zichtstallen zijn het vooral de dragende zeugen en kleine biggetjes die lekker in het stro in het zicht liggen, terwijl 5,5 miljoen vleesvarkens onzichtbaar in donkere kale betonnen stallen in zes maanden naar hun slachtgewicht worden gebracht zonder ballen, tanden en staart'', aldus de PvdD.
De stichting Varkens in Zicht is blij met de uitspraak van het College van Beroep. ,,Wij willen op een open en eerlijke manier de varkenshouderij inzichtelijker maken'', is te lezen op de website. ,,Wij gaan door met onze werkzaamheden en zien met vertrouwen de voortzetting van de publiekscampagne Stap in de stal tegemoet.'' Onderzoek wijst volgens de stichting uit dat bijna een vijfde van de bevolking weet dat varkensstallen gratis zijn te bezoeken.
Bron: ANP