Varkens in Nood: 'Vlees.nl misleidt consument'
• 16-09-2010
• leestijd 1 minuten
‘Week van de Vleeswaren? Het is tijd voor Vleeswaarheden!’ Dat zegt Varkens in Nood. De stichting heeft maandag een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over Vlees.nl, een initiatief van het Productschap Vlees, Vee en Eieren (PVE). Volgens Varkens in Nood maakt de website zich schuldig aan misleiding van consumenten.
Deze week promoot de vleesindustrie, onder andere via vlees.nl, het eten van vlees met de Week van de Vleeswaren. Varkens in Nood vindt het onacceptabel dat er zo veel reclame wordt gemaakt voor een product dat bewezen schadelijk is voor mens, dier en milieu. De stichting zal daarom uit protest elke dag een vleeswaarheid op haar website plaatsen. Zo is ‘Vlees raakt een keer op’ de vleeswaarheid van vandaag .
Misleidend
Vlees.nl is sinds april 2010 online en heeft als doelstelling ‘het imago van Nederlands vlees en de productie daarvan’ te bevorderen. Varkens in Nood heeft de inhoud van de website laten onderzoeken. Uit deze inventarisatie blijkt volgens de stichting dat de aangeboden informatie in veel gevallen onvolledig, onjuist of zelfs misleidend is en niet voldoet aan de richtlijnen van de Reclame Code Commissie.