Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Vanaf 2030 betalen alle automobilisten naar gebruik

  •  
04-07-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
293 keer bekeken
  •  
highway-g9413ff8f4_1920

© zdrsoft via Pixabay

Autobezitters betalen straks niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Het kabinet wil de huidige motorrijtuigenbelasting hervormen naar een kilometerafhankelijke belasting voor personen- en bestelauto’s.

Automobilisten betalen in het nieuwe systeem, dat in 2030 moet worden geïmplementeerd, voor het daadwerkelijk gebruik van de weg en niet langer een vast bedrag voor het bezit van een auto. Waar en wanneer deze kilometers gereden zijn, maakt niet uit.

Rechtvaardig verdelen

Met de huidige motorrijtuigenbelasting (mrb) wordt per auto een vast bedrag per jaar betaald. Een automobilist die weinig kilometers rijdt, betaalt nu net zoveel mrb als een automobilist die veel rijdt. Het nieuwe systeem moet de lasten van automobiliteit rechtvaardiger gaan verdelen.

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat legt uit: “In het dagelijks leven betaal je voor wat je gebruikt; bijvoorbeeld je boodschappen en je kleding. Automobilisten betalen straks niet meer voor het bezit van een auto, maar voor het gebruik ervan. Dit systeem is eerlijker, want de lasten worden verdeeld naar gebruik.”

Ook kilometers die in het buitenland gereden zijn, tellen mee. Voor het heffen van de belasting hoeft alleen te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. De overheid hoeft niet te weten waar en wanneer deze kilometers zijn gereden omwille van de privacy.

Belastinginkomsten

Het systeem van betalen naar gebruik levert een belangrijke bijdrage aan de twee doelstellingen die in het Coalitieakkoord zijn opgenomen: het op peil houden van de belastingkomsten en CO2-reductie in de mobiliteit.

Omdat automobilisten steeds vaker voor een elektrische auto kiezen, lopen de overheidsinkomsten van autobelastingen terug, door de teruglopende inkomsten van de brandstofaccijns. Het nieuwe systeem moet daar verandering in brengen. Er komt geen onderscheid tussen elektrische auto's en benzineauto's. Automobilisten worden met de invoering van betalen naar gebruik gestimuleerd om bewuster hun auto te gebruiken, aldus de overheid.

Betalen naar gebruik voor automobiliteit is niet nieuw. Er zijn vaker plannen geweest om een dergelijk systeem in te voeren. Het kabinet wil zoveel mogelijk leren van die eerdere, vergelijkbare trajecten en goed onderzoeken wat bijvoorbeeld de gevolgen zullen zijn voor verschillende huishoudens.

Bron: Rijksoverheid

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.