Van Geel: Spitsstrook zonder extra luchtvervuiling mag
• 21-07-2005
• leestijd 2 minuten
Projecten als de aanleg van spitsstroken kunnen doorgaan, als de lucht door aanvullende maatregelen niet vuiler wordt. Met die compensatieregeling wil staatssecretaris Van Geel (Milieu) voorkomen dat Nederland op slot gaat door de strenge Europese normen voor luchtkwaliteit.
Een lagere maximumsnelheid zou bijvoorbeeld een wegverbreding mogelijk kunnen maken. Een dergelijke maatregel kan verslechtering van de luchtkwaliteit door het extra verkeer tenietdoen ,,of mogelijk zelfs per saldo tot verbetering'' leiden, schrijft de bewindsman woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Van Geel wil de zogenoemde saldering uitproberen in een aantal pilotprojecten. Het project Amsterdam A10 West, Project Mainport Rotterdam en de verbouwing van het stationsgebied in Utrecht horen ,,in ieder geval'' tot die proefprojecten.
Het gebruik van de compensatieregeling is aan voorwaarden gebonden. Zo moeten de projecten en maatregelen gelijktijdig uitgevoerd worden en moet het om dezelfde vervuilende stof gaan. Een kleinere uitstoot van stikstofdioxide (NO2) geldt bijvoorbeeld niet als tegenprestatie voor meer fijn stof in de lucht.
Ook wil Van Geel dat de compensatie plaatsheeft zo dicht mogelijk bij de verbrede weg of het nieuwe bedrijventerrein die extra vervuiling veroorzaken. Op deze eis zijn uitzonderingen mogelijk. Zo gaat het autoluw maken van een binnenstad, die daardoor schoner wordt, vaak gepaard met de aanleg van een rondweg verderop, waar de lucht dan wel wat verder vervuilt.
PvdA-Kamerlid Samsom, die de regeling zonder duidelijke voorwaarden dreigde te blokkeren, is gematigd tevreden. ,,De belangrijkste gaten in de saldering zijn wel gedicht.'' Hij betwijfelt echter of de opzet van Van Geel stand zal houden voor de rechter. ,,De Raad van State was hier heel kritisch over. Ik hoop dat provincies en gemeenten hiermee aan de slag kunnen, maar ik houd mijn hart vast voor de eerste procedure'', aldus Samsom.
Campagneleider Verkeer J. Wijnhoven van Milieudefensie ,,weet haast wel zeker'' dat de regeling voor de hoogste bestuursrechter zal sneuvelen. ,,Het blijft toch een beetje houtje-touwtje wetgeving.''
Nederland kan op veel plekken niet voldoen aan de Europese eisen voor schone lucht. Probleem is vooral de te grote hoeveelheid fijn stof, die de bouw van woonwijken en bedrijventerreinen en de aanleg van nieuwe wegen dreigt te blokkeren. Naast maatregelen als subsidie voor roetfilters op dieselauto's om de lucht schoner te maken, zoekt het kabinet ook naar andere mogelijkheden om de bouw mogelijk te houden.
De staatssecretaris wil de compensatieregeling komend najaar opnemen in de nieuwe Wet Luchtkwaliteit.
Bron: ANP