Vakantiebeurs gaat op duurzame toer
• 09-01-2006
• leestijd 2 minuten
De vakantiebeurs krijgt dit jaar een iets ander karakter in vergelijking met eerdere edities. Tijdens het vijfdaagse consumentenevenement staat vanaf woensdag het thema duurzaam toerisme centraal. ,,We spelen hiermee in op een maatschappelijke trend'', stelt beursmanager G. Hardeman. ,,Toeristen hebben steeds vaker behoefte aan een ander soort vakantiegevoel''.
Deskundigen waarschuwen al jaren voor de risico's van met name het massatoerisme. De lokale natuur en cultuur kan zwaar lijden onder overhaaste toeristische ontwikkeling. Daarnaast heeft de grote toename in het aantal vakantievluchten negatieve gevolgen voor het wereldwijde klimaat. Met de economische opkomst van landen als China en India lijkt het einde van de groei nog lang niet in zicht voor de toerisme-industrie.
Reisorganisaties zijn de laatste jaren in Nederland schoorvoetend aan de slag gegaan met het thema duurzaam toerisme. In het verleden besteedden de standhouders op de Vakantiebeurs ook al aandacht aan verantwoorde vormen van toerisme. ,,Maar toen moest je er een beetje naar op zoek'', aldus Hardeman, die dit jaar voor het eerst verantwoordelijk is voor de organisatie van de beurs. ,,Deze keer maakt duurzaam toerisme meer dan ooit onderdeel uit van het aangeboden reisprogramma. Een toenemend aantal standhouders doet er wel iets mee. Het is tegenwoordig heel gewoon om tijdens je strandvakantie in Thailand ook een paar dagen vrijwilligerswerk te doen voor de lokale bevolking of natuur.''
,,Suriname is op een goede manier bezig met het ontwikkelen van toerisme. Ze mikken op kleine groepen vakantiegangers en willen de eigen natuur en cultuur beschermen. Voor Nederlanders is het land extra aantrekkelijk vanwege de taal, de aardige mensen en de prachtige, ongerepte natuur.''
Vermoedelijk is thuis vakantie vieren de beste vorm van duurzaam toerisme. De kans dat veel Nederlanders in de toekomst voor die optie gaan kiezen, is volgens Hardeman echter niet groot. ,,Nederland staat geloof ik in de top drie als het gaat om de meest reislustige bevolking. Vakantie is een heilige koe, net als de auto. Daar bezuinigen Nederlanders niet zo snel op.''
Bron: ANP
Duurzaam toerisme
Twee miljoen Nederlanders gaan elk jaar op vakantie naar de Alpen, met alle milieugevolgen van dien. Ellenlange files op weg naar de bergen, overvolle hotels en skiers die het liefst buiten de piste naar beneden suizen. Geen wonder dat de vakantiebeurs dit jaar in het teken staat van duurzaam toerisme, want wereldwijd zorgen toeristen voor een behoorlijke druk op natuur en milieu.