Unilever heeft donderdag een nieuw vloeibaar wasmiddel gepresenteerd waarvan per wasbeurt nog maar de helft hoeft te worden gebruikt vergeleken met de huidige middelen. Het nieuwe spul zou ook minder schadelijk zijn voor het milieu. Met 'OMO Klein & Krachtig' wil Unilever het publiek indirect aanspreken op milieuverantwoord gedrag.
Het nieuwe product is supergeconcentreerd; er is water aan onttrokken en heeft andere ingrediënten. In plaats van een dosering van 75 milliliter per was nu zou voortaan nog maar 35 milliliter nodig zijn. ,,We gaan de mensen leren dat een dopje voldoende is'', aldus directeur marketing Benelux, Robbert de Vreede donderdag tijdens de presentatie van het nieuwe product.
Unilever maakt op jaarbasis 10 miljoen liter OMO-wasmiddel. Met het nieuwe product 'OMO Klein & Krachtig' zou de helft minder wasmiddel in het milieu komen. Dat betekent concreet dat Unilever minder gaat verdienen aan de verkoop van de vernieuwde OMO als het marktaandeel hetzelfde blijft. ,,Maar we gaan natuurlijk proberen het marktaandeel te vergroten'', zegt René Lammers, vicepresident Research & Development Home & Personal Care Unilever.
De milieubelasting door het wassen is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Deden we vroeger een week met een handdoek, nu gaat die meestal na iedere douchebeurt in de wasmachine. ,,Het aantal wasbeurten per week in een Nederlands huishouden is sinds de jaren vijftig gestegen van een naar zes'', weet Gerda Casimir, docent sociologie consument en huishoudens aan de Wageningen Universiteit.
Ondertussen is de was de laatste jaren steeds minder vies geworden voordat die belandt in de machine, die overigens nog steeds relatief veel water gebruikt. In vergelijking met andere Europese landen wordt in Nederland het meest gewassen. OMO gaat het publiek daar niet op aanspreken, omdat het dat te betuttelend vindt. Het wil alleen een bijdrage leveren door minder wasmiddel in het milieu te krijgen.
Toch wordt een echte slag pas gemaakt als wasmachinefabrikanten, wasmiddelenfabrikanten en de textielbranche gaan samenwerken. Dan kan er een wasmiddel worden gemaakt dat is afgestemd op het water en het textiel. ,,Om daar een businessmodel voor te vinden a la Senseo van Douwe Egberts en Philips is volgens Lammers ,,verschrikkelijk moeilijk''. Dat gaat volgens hem nog jaren duren, al gloort er hoop. Uit concurrentieoverwegingen wil het bedrijf liever niet ingaan op mogelijk samenwerkingen met andere 'waspartijen'.
Met het nieuwe product wil Unilever zich ook revancheren voor de OMO Power-affaire begin jaren negentig. Toen veroorzaakten de korrels gaten in de was. Een desastreuze gebeurtenis voor Unilever. Het product werd uiteindelijk uit de markt gehaald. ,,Daar hebben we van geleerd'', erkent Lammers. ,,We hebben nu zulke testprocedures ingebouwd dat zoiets nooit meer kan gebeuren.''