Uitstel voor luchtkwaliteitsnormen onterecht
• 19-05-2009
• leestijd 2 minuten
“Het besluit van de Europese Commissie om Nederland uitstel te verlenen voor de luchtkwaliteitsrichtlijn, is op onterechte gronden genomen. De lucht in Nederland is te slecht, de overheid heeft te laat en veel te ineffectieve maatregelen genomen om de uitstoot terug te dringen, terwijl projecten die de luchtkwaliteit verslechteren met spoed worden doorgezet.” Voor Milieudefensie en stichting SLU reden om tegen het besluit van de Commissie in beroep te gaan. Herziening van het besluit zou voor ministers Eurlings en Cramer een gevoelige tik op de vingers betekenen en dwingt Nederland tot het nemen van maatregelen die een serieuze bijdrage leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit.
De luchtkwaliteit is in Nederland nog zeer onvoldoende. De wettelijke normen voor Fijnstof en NOx worden op veel plekken overschreden en geen enkele stad voldoet aan de normen die de Wereldgezondheidsorganisatie verantwoord acht, met forse gezondheidsschade voor de bewoners tot gevolg. Jaarlijks overlijden zo'n 18.000 mensen voortijdig vanwege de voortdurende blootstelling aan verhoogde concentraties luchtvervuiling.
Europa heeft jaren geleden normen vastgesteld om overheden te dwingen de luchtkwaliteit ingrijpend te verbeteren. De Nederlandse overheid heeft voor deze normen uitstel gevraagd en gekregen. Volgens Milieudefensie beweert de Nederlandse overheid in haar verzoek voor uitstel onterecht dat ze alles wat mogelijk is heeft gedaan om aan de normen te voldoen. Meta Meijer, campagneleider Verkeer bij Milieudefensie: “De Nederlandse regering beroept zich op de in haar ogen uitzonderlijke situatie dat de Nederlandse lucht zeer vervuild is. Daardoor zou het niet mogelijk zijn om tijdig aan de eisen te voldoen. Dat het hier vies is, is echter niet nieuw of uitzonderlijk. Wat wel uitzonderlijk is, is dat Nederland pas heel laat maatregelen heeft getroffen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Pas toen de Raad van State grote bouwprojecten liet stilleggen kwam Nederland in actie. Maar in plaats van maatregelen te nemen om de lucht te verbeteren ging vrijwel alle energie naar het wijzigen van de procedures. In plaats van een spoedwet wegverbreding hadden we een spoedwet luchtverbetering moeten krijgen.”
Als tweede voorwaarde voor uitstel heeft de Nederlandse overheid een effectief maatregelenpakket moeten presenteren waarmee de luchtkwaliteit in de nieuwe termijn wel voldoende verbetert. Uitstel van de luchtkwaliteitsnormen leidt echter in praktijk vooral tot afstel van maatregelen die tot verbetering zouden leiden. Zo was het verleende uitstel een van de redenen voor Amsterdam om geen milieuzone voor vuile auto's in te voeren, 80km-zones worden weer afgeschaft en of de kilometerheffing er ooit komt is twijfelachtig. Intrekken of inperken van het verleende uitstel dwingt Nederland tot het nemen van scherpe maatregelen die een serieuze bijdrage leveren aan een verbetering van de luchtkwaliteit en daarmee de gezondheid van haar inwoners.