© Pixabay
Shell misleidt met de reclame-uiting waarin de oliemultinational beweert dat het miljoenen kilometers schoner maakt met groene waterstof. Dat maakt de Reclame Code Commissie (RCC) zojuist bekend aan de indiener van de klacht, Jilt Sietsma. Deze uitspraak komt op dezelfde dag dat Shell opnieuw een klacht krijgt over z’n reclamecampagne over CO2-compensatie. Een klacht over die campagne werd in 2021 gewonnen door 9 VU-studenten, maar de indieners van toen zien dat Shell nog steeds reclame maakt voor CO2-compensatie.
In de misleidende reclame-uiting beweert Shell dat het miljoenen kilometers schoner maakt met bussen, vrachtwagens en auto’s op groene waterstof. De Reclame Code Commissie oordeelt dat “miljoenen kilometers” zonder context een hele hoop lijkt. Terwijl het in feite maar om een klein deel van alle gereden kilometers gaat. De reclame-uiting hoort bij de bredere marketingcampagne waarin Shell beweert: “We veranderen. We willen. We moeten. We doen het. We veranderen in één van de grootste aanjagers van de energietransitie.”
Indiener van de klacht, Jilt Sietsma, is ondernemer in duurzame energie. Hij is blij met de uitspraak. “Weer moet Shell bakzeil halen vanwege misleidende reclame. Zolang de fossiele activiteiten blijven groeien, is het misleidend om het vergrootglas te leggen op de groene stapjes.” Shell heeft twee weken om beroep aan te tekenen. Binnenkort volgt de uitspraak over drie andere klachten tegen reclame-uitingen binnen dezelfde marketingcampagne “Wij veranderen”.
Shell leed een half jaar eerder een gevoelig verlies toen de Reclame Code Commissie oordeelde dat de marketingcampagne “CO2-neutraal rijden” misleidend was. Omdat Shell klanten nog steeds vertelt dat ze de CO2-uitstoot voor 1 cent extra per liter kunnen compenseren, dienen de winnaars van de eerdere klacht - universitair docent Clemens Kaupa, Greenpeace Nederland en Reclame Fossielvrij - vandaag opnieuw een klacht in bij de Reclame Code Commissie.
Bron: ANP
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.