Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Tunnel Naardermeer kan nog goedkoper

  •  
08-06-2006
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
91 keer bekeken
  •  
vv_newsimg_181455.jpg

© naardermeer 2

De ondergrondse aanleg van een nieuwe snelweg langs het Naardermeer tegen het dichtslibbende verkeer tussen Almere en Amsterdam, kan nog goedkoper. Als het autoverkeer door een enkele tunnelbuis, in plaats van een dubbele buis zoals nu is voorzien, wordt geleid, scheelt dat een half miljard euro. De kosten van de A6-A9-snelweg komen dan uit op 3 miljard euro.
Dat zei donderdag projectmanager Michiel Ruis van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Hij gaat volgende week naar Parijs waar zo'n tunnel met een dubbeldeksweg in een enkele buis in gebruik is. Vrachtwagens kunnen er niet door.
Ruis flankeerde 'zijn' minister Karla Peijs, die in Muiden een bijeenkomst hield over de verkeersplannen door het gebied. Zij trok daarna met de verzamelde pers in een bus naar het Naardermeer.
De bewindsvrouw bezwoer keer op keer dat zij nog geen keuze heeft gemaakt voor de omstreden A6-A9. Hardnekkige berichten dat dat wel zo is, noemde zij ,,het voor het lapje houden van de media'' door belanghebbenden.
Volgende week presenteert Peijs naar haar zeggen haar oplossing voor de verbinding tussen Almere en Amsterdam aan het kabinet dat eind deze maand daarover beslist.
De tweede optie is het verbreden en deels overkappen van bestaande verbindingen, de Gaasperdammerweg/A9 door de Bijlmermeer. Tal van gemeenten waaronder Amsterdam, Naarden, bewonersorganisaties en Natuurmonumenten verkiezen deze oplossing. Werkgeversorganisatie VNO-NCW West wil de ondertunnelde snelweg.
Volgens de bewindsvrouw werd het tijd om de feiten onder de aandacht te brengen. Zo loopt in de beeldvorming, stelde ze, de tunnelweg door of onder het Naardermeer. In plaats daarvan ligt hij, in de nieuwste variant, op 1,5 kilometer afstand.
Van de vermeende schade aan de natuur zou geen sprake zijn. ,De vogels hoeven maar even op te schuiven, maar zullen terugkeren als de tunnel af is'', aldus Peijs.
Directeur Jan Jaap de Graeff van Natuurmonumenten, eigenaar van het Naardermeer, denkt daar anders over. ,,Het natuurgebied begint hier direct achter het hek'', onderstreepte boswachter Gradus Lemmen, die met zijn baas mee was gegaan in de bus met de minister. Die bleef met haar 'gevolg' op enige afstand van het Naardermeer om op lokatie nog eens haar inzet toe te lichten.
Een bezoek aan de Gaasperdammerweg/A9 zat er niet in. De minister ging wel in op de nadelen van de plannen voor de verbreding en overkapping daarvan. Zij nam het daarbij op voor de omwonenden, die zij plaatste tegenover ,,de miertjes, piertjes en vissen'' van het Naardermeer.
De verbredingsplannen betekenen bijvoorbeeld dat er in 2020 twee keer zoveel auto's passeren als nu: 150.000 per dag tegen 75.000. En met het deels overkappen, over een afstand van twee kilometer komen om de tachtig meter openingen van dertig meter omwille van de veiligheid, ,,stop je niet alle geluidsoverlast en de luchtvervuiling''. Dit tracé is vijf kilometer langer dan de A6-A9-snelweg.
Bron: ANP

Meer over:

nieuws - natuur
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.