Vandaag dient Milieudefensie een klacht in bij de Reclame Code Commissie over valse milieuclaims op tuinmeubelen van vijf tuinmeubelbedrijven. Het gaat om Europatuin, Groenrijk, Intratuin, Life & Garden en Tuincentrum Overvecht. Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt dat deze bedrijven consumenten misleiden door op labels en in foldermateriaal valse of misleidende claims te doen over de milieu- en mensvriendelijke productiewijze van tuinmeubelen.
Milieudefensie onderzocht dit voorjaar de meubelcollectie van tien tuinmeubelbedrijven. De resultaten zijn verontrustend. Er werden in totaal negenentwintig milieuclaims op tuinmeubelen gevonden, waarvan er maar liefst achtentwintig misleidend bleken. Zo werd hout dat afkomstig is uit destructieve en illegale1 kap verkocht alsof het duurzaam hout zou zijn. Voor de consument wordt het op die manier erg lastig om een écht duurzaam tuinmeubel uit te kiezen. Het enige betrouwbare duurzaamheidscertificaat op tuinmeubelen is het FSC-keurmerk2.
Het onderzoek van Milieudefensie toont aan dat de tuinmeubelbranche op het gebied van duurzaamheid te weinig vooruitgang boekt en in sommige gevallen zelfs achteruitgaat. Dit ondanks mooie beloften en intentieverklaringen uit het verleden. Grote partijen illegaal en destructief gekapt hout komen nog steeds als tuinmeubelen op de Nederlandse markt. Milieudefensie roept de overheid daarom op om in te grijpen en haast te maken met een wettelijk importverbod op illegaal hout.
Ontbossing is een groot probleem. Wereldwijd is al zesenveertig procent bos verdwenen. Jaarlijks gaat er wereldwijd zo'n negen miljoen hectare verloren, een oppervlak van ruim twee keer Nederland. Daarnaast zijn er veel sociale mistanden rond houtkap en -handel.
Valse milieuinformatie op producten is strijdig met de Milieu Reclame Code van de Reclame Code Commissie. Met de klacht hoopt Milieudefensie te voorkomen dat er in de nieuwe collectie, die in het najaar wordt samengesteld, opnieuw misleidende informatie aan consumenten wordt gegeven. De klacht van Milieudefensie wordt ondersteund door ruim tweeduizend bezorgde consumenten.