Toerisme omarmt duurzaamheid
• 07-01-2009
• leestijd 2 minuten
Met duizenden komen de vakantieliefhebbers vanaf woensdag weer vijf dagen lang naar Utrecht voor de jaarlijkse Vakantiebeurs. Dit jaar is het thema Kleurrijk. Dat moet de diversiteit en de vele bestemmingen en verrassingen van de beurs aangeven.
Op de beurs presenteren ruim 150 landen en hun inwoners zich met optredens, lezingen en presentaties. Natuurlijk zijn er ook veel touroperators die hun programma voor het nieuwe vakantieseizoen laten zien. Cuba presenteert zich als eerste gastland op de Vakantiebeurs.
Extra aandacht is er dit jaar voor vakantie in eigen land. Door de economisch iets mindere tijden kiezen waarschijnlijk meer Nederlanders de komende maanden voor een vakantie in eigen land. ,,Dat geldt vooral voor kortere vakanties'', verwacht manager Bart Strijker van de Vakantiebeurs. Daarom komt er een campagne om de vakantie in eigen land extra onder de aandacht te brengen.
Jaarlijks maken Nederlanders ruim 18 miljoen vakanties in eigen land, becijferde het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Daarmee staat Nederland al jaren nummer een op de lijst van favoriete vakantiebestemmingen. De promotiecampagne is opgezet door VVV Nederland, Recron, Koninklijke Horeca Nederland en NBTC. Volgens de initiatiefnemers is vakantie in eigen land weer hot en trendy.
De belangstelling voor duurzaamheid gaat ook de toeristenbranche niet voorbij. Milieu Centraal lanceert daarom een website
http://www.ikhebzininvakantie.nl/
. Daarop staan praktische tips voor de vakantiegangers om hun vakantie 'duurzamer' te maken. Mariken Stolk: ,,Per soort vakantie staan er handige tips over bijvoorbeeld het vervoer, watergebruik, achterlaten van afval, wandelen in de natuur etc. De bedoeling is niet belerend te zijn, maar vooral informerend. We willen reizgers bewust maken van hun gedrag.''
De site is opgezet in samenwerking met onder meer de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) en TUI, een grote touroperator. Maar ook veel andere reisorganisaties komen met aanbiedingen waarin duurzaamheid een rol speelt, bijvoorbeeld Jan Doets America Tours en Fox Reizen.
Gastland Cuba presenteert zich kleurrijk en uitbundig met veel dans en muziek. Lokale specialisten vertellen op speelse wijze over de toeristische en recreatieve mogelijkheden van dit subtropische vakantiegebied. Ook zijn er demonstraties hoe je de Havanna's, de befaamde Cubaanse sigaren, moet rollen.
Ook op veel andere stands zijn 'locals' die tips en adviezen geven. Niet alleen over de bekende vakantielanden, maar ook over minder bekende exotische bestemmingen. Volgens Strijker is daar steeds meer belangstelling voor.
Een cruise maken is in opkomst. Het 'oude-mensen-imago' is allang verdwenen. Ook jongeren maken tegenwoordig een zeereis. Het Cruisepaviljoen is dubbel zo groot als vorig jaar toen de cruisemaatschappijen zich voor het eerst presenteerden. Cruisetochten naar warme oorden zijn populair, maar ook voor de bootreizen naar de Noorse fjorden, de Noordkaap of de Baltische staten is veel belangstelling.
Bron: ANP