Toekomst voor boerderij met 'echt boerenleven'
• 18-03-2009
• leestijd 1 minuten
Mensen die een boerderij bezoeken, verwachten daar het 'echte boerenleven' te zien. De boer en boerin moeten op het bedrijf wonen, er moeten dieren zijn en de bezoekers willen boerenproducten kunnen kopen.
Consumenten zoeken op een boerderij een gevoel van buitenleven en rust, zo blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek dat de Animal Science Group van de Wageningen Universiteit heeft gedaan voor het ministerie van Landbouw.
Boerderijen die aan de romantische wens van de consument kunnen voldoen, hebben een toekomst in de multifunctionele landbouw. Ze moeten een 'oase van rust vormen in een maatschappij waarin mensen vervreemd raken van de natuur', zo bevelen de onderzoekers aan.
Uit ander onderzoek bleek al eerder dat mensen een irreëel idyllisch beeld hebben van wonen op een boerderij. Ook dit onderzoek naar zogenoemde Food & Fun boerderijen toont aan, dat bezoekers er als vanzelfsprekend van uitgaan dat ze een biologisch bedrijf bezoeken, ook als daar geen sprake van is. Ze denken ook dat kleine bedrijven extra gezond en leuk zijn, terwijl die boerderijen met Food & Fun beginnen om het hoofd boven water te houden.
Veel agrariërs willen hun bedrijf openstellen om de kloof tussen stad en platteland te dichten. De onderzoekers denken dat multifunctionele landbouw daarvoor geschikt is, maar waarschuwen dat bezoekers de commerciële kant van het boerenbedrijf niet willen zien. Er zit meer toekomst in kinderopvang, educatie, recreatie en natuur- en landschapsbeheer.
Bron ANP