Teken voor zuinigere auto’s!_14_05_2008
• 14-05-2008
• leestijd 2 minuten
Auto’s kunnen stukken zuiniger en klimaatvriendelijker. In de Europese Unie wordt nu besproken hoe zuinig de auto van de toekomst moet worden. Duitsland houdt zijn auto-industrie de hand boven het hoofd en wil samen met Frankrijk onder strenge normen uitkomen. Help om dat te voorkomen en teken de oproep aan de Europese Raad voor stevige uitstootnormen.
Auto’s leveren een belangrijke bijdrage aan het broeikaseffect. Nu al wordt 12% van de CO2-uitstoot in Europa veroorzaakt door personenauto’s. Extra gevaarlijk is dat de CO2-uitstoot door auto’s nog altijd groeit. Elk jaar komen er auto’s bij en wordt er meer gereden. Als we nu niets doen, wordt in 2050 wereldwijd 30 tot 50% van alle CO2-uitstoot veroorzaakt door transport.
Auto’s worden ondertussen nauwelijks zuiniger. De uitstoot door het autoverkeer steeg tussen 1990 en 2005 met 26%, terwijl de CO2-uitstoot juist naar beneden moet om gevaarlijke klimaatverandering een halt toe te roepen.
Om de stijging van de CO2-uitstoot door het autoverkeer te stoppen, beloofden de Europese autofabrikanten tien jaar geleden al dat ze hun auto’s zuiniger zouden maken. In 2008 zou een auto gemiddeld nog maar 140 g/km uitstoten, ten opzichte van de 180 g/km die in 1998 uit de uitlaat kwam. Van de mooie voornemens is weinig terecht gekomen. Anno 2008 stoot een auto in Europa nog altijd 160 g/km uit.
De autoindustrie heeft het laten afweten. Nu is het aan de politiek om duidelijke CO2-normen voor nieuwe auto’s vast te leggen. In de Europese Unie wordt daar aan gewerkt. Maar achter de schermen proberen Duitsland en Frankrijk een deal te sluiten, om onder strenge uitstootnormen uit te komen. Zo houden ze hun autoindustrie een hand boven het hoofd. Dat is fijn voor de fabrikanten, maar voor het klimaat is het een ramp.
Greenpeace roept Minister-President Balkendende en President van de Europese Raad Janez Janša op zich niet neer te leggen bij de achterkamerdeals van Duitsland en Frankrijk. Om klimaatverandering binnen de perken te houden, zijn stevige CO2-normen voor nieuwe auto’s essentieel. Nederland en de Europese Unie moeten zich daar sterk voor blijven maken.