'Tanken op groen gas gaat schatkist miljarden kosten'
• 22-02-2012
• leestijd 2 minuten
Het opwaarderen van biogas tot groen gas lijkt in Nederland een grote vlucht te nemen. Een uiterst onverstandige route, volgens het februari-nummer van Tijdschrift Milieu. Aan groen tanken dreigt vrijwel het gehele subsidiebudget dat voor de productie van duurzame energie beschikbaar is op te gaan. Veel slimmer is het, volgens VVM (uitgever van tijdschrift Milieu), om gas uit mest en restafval in de vorm van bio-LNG op de markt te brengen.
2 miljard euro
Er liggen plannen op tafel om in 2020 zo'n 12 procent groen gas via ons aardgasnet aan de man te brengen, zo'n 5 miljard kubieke meter. Voor iedere kubieke meter groen gas garandeert de overheid aan de producent inkomsten van 62 cent, terwijl de huidige aardgasprijs rond de 22 cent schommelt. Omgerekend is straks voor het tanken op groen gas zo'n 2 miljard euro subsidie per jaar nodig is. Dit betekent dat er dan nauwelijks meer budget overblijft voor het stimuleren van andere vormen van duurzame energie.
Bio-LNG
Een alternatieve manier van groen rijden is een andere toepassing van biogas: bio-LNG, vloeibaar gemaakt bio-methaan. Bio-LNG is met name geschikt voor zwaar transport over de weg en voor de binnenvaart. Voor personenauto's is bio-LNG weliswaar ongeschikt, maar vrij eenvoudig om te zetten in biomethaan, puur biogas. Daar kunnen personenauto's wel op rijden en 30% verder dan op Nederlands aardgas. Volgens VVM zorgt met name de subsidie op productie van groen gas er helaas voor dat de goedkopere en duurzamere toepassing van biogas niet van de grond komt.