Supermarktoorlog funest voor aanbod biologische producten
• 01-11-2005
• leestijd 2 minuten
Uit de jaarlijkse EKO-tellingen van Milieudefensie blijkt dat het gemiddelde aantal biologische producten in supermarkten daalt. Albert Heijn was vorig jaar nog de best presterende keten, maar is nu één van de sterkste dalers. De grootste kruidenier van Nederland wordt dit jaar dan ook voorbij gestreefd door Konmar en JUMBO. Op het gebied van sociaal verantwoorde koffie komt AH wel als beste uit de bus.
Veel supermarktketens presteren dit jaar slechter met het aanbod van biologische producten; het gemiddelde daalde met acht procent van 65 naar 57. De grootste dalers zijn Albert Heijn, Vomar en Golff, met zo’n 30 producten per winkel minder. Gelukkig zijn er ook supermarkten die het beter doen; de grootste stijger, Dirk van den Broek, wist zijn biologisch assortiment vrijwel te verdubbelen. Coop Dunnink in De Wijk (Drenthe) is voor het vierde achtereenvolgende jaar de winnaar van de EKO-Award, met 439 verschillende biologische producten op de schappen, 23 producten méér dan vorig jaar. Coop Dunnink toont dat het dus wèl mogelijk is een breed assortiment te realiseren en is daarmee een positief voorbeeld voor andere supermarkten.
Nederlandse supermarkten bieden hun klanten een schraal aanbod; gemiddeld 57 EKO-producten op een gemiddeld assortiment van 15.000 producten. Onze supermarktsector behoort tot de hekkensluiters binnen Europa; in omringende landen bieden koplopers hun klanten 1100 á 1400 biologische producten aan. Sinds het losbarsten van de prijzenslag bezuinigen diverse ketens op de kwaliteit van hun aanbod. Het dalend aantal biologische producten is zo een rechtstreeks gevolg van de prijzenoorlog die de supermarkten in een neerwaartse spiraal brengt. Hiermee wordt voorbijgegaan aan de wens van veel consumenten; de totale besteding aan biologische producten neemt namelijk niet af. Mensen gaan dus meer naar natuurvoedingswinkels en andere biologische speciaalzaken voor hun EKO-producten.