Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Supermarkten in de fout met gif in druiven

  •  
07-09-2007
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
72 keer bekeken
  •  
vv_newsimg_335028.jpg
Deze zomer is in opdracht van Weet wat je eet, een gezamenlijke campagne van Milieudefensie, Natuur en Milieu en consumentenvereniging Goede Waar & Co, onderzoek gedaan naar bestrijdingsmiddelen op druiven in Nederlandse supermarkten. Bij een filiaal van Dirk van den Broek werden druiven aangetroffen die mogelijk acute gezondheidsschade kunnen opleveren.
Bij in totaal veertig filialen van acht verschillende supermarktketens zijn druiven onderzocht op aanwezigheid van bestrijdingsmiddelen. De onafhankelijke testen werden verricht door TNO. Meest opvallend waren de resultaten van de druiven die zijn gekocht bij het filiaal van Dirk van den Broek in Goes. Hierbij werd voor het bestrijdingsmiddel lambda-cyhalothrin de zogenaamde Acute Reference Dose fors overschreden. Dit is de hoeveelheid van een bepaald bestrijdingsmiddel die de
consument gedurende één maaltijd of één dag zonder noemenswaardig risico kan innemen.
Voor deze druiven zou deze hoeveelheid bijna tweeënhalf keer overschreden worden als een kind van vijf jaar 200 gram van de
druiven eet. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft laten weten dat ze bij een dergelijke overschrijding deze druiven met een ‘recall’ uit de schappen zou hebben laten halen. Door de tijd die de analyse van de monsters kostte, waren de vervuilde druiven echter al verkocht en geconsumeerd.
Dit was de derde keer dat in het kader van Weet wat je eet druiven zijn gemeten. Verheugend is dat de gemiddelde vervuilingsgraad dit jaar relatief laag lijkt. De onderzochte druiven bevatten samen 2,7 gifsoorten per monster. Toch zijn nog drie overtredingen van de normen van de Warenwet geconstateerd.

Meer over:

nieuws - natuur
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor