De superbus van voormalig astronaut Wubbo Ockels mag meedingen als volwaardig alternatief voor de Zuiderzeelijn (ZZL), de snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Groningen.
Ockels is het brein achter de superbus, die een snelheid van 250 kilometer kan halen. Een consortium van vervoerder Connexxion, bouwbedrijf Volker Wessels en Evers Logistics Research is inmiddels betrokken bij de plannen. Dat haalde het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat woensdag de 'kandidatuur' van de superbus bekendmaakte, kennelijk over de streep.
,,Een prachtige prestatie'', was Ockels' reactie. ,,Een jaar geleden was de eerste presentatie aan het ministerie. Iedereen vond het een fantastisch idee, in de goede zin maar vroeg zich ook af of het niet iets voor 2020 was en of het wel een zinvol alternatief voor de ZZL zou zijn.''
Ockels, tegenwoordig hoogleraar in Delft, gaat nu stug verder met de superbus, die binnen het uur de afstand tussen Schiphol en Groningen moet kunnen overbruggen. ,,Dat is nu drie uur met de trein.'' Er komen studies naar dienstregeling en infrastructuur.
Met steun van Connexxion wordt een eerste experimentele bus gebouwd die over 2,5 jaar klaar moet zijn. Volgens Ockels wordt het ,,een ongelooflijk gelikt ding waarmee we naar de autoshow in Genève kunnen gaan''. De bus, die plaats biedt aan 25 tot dertig mensen en op elektriciteit rijdt, gebruikt deels vaste betonnen banen. ,,In dunbevolkte gebieden kun je over de provinciale weg naar dorpen. In dichtbevolkte gebieden zoals Amsterdam rijdt de bus over vaste banen, anders zit je vast in de file.''
Naast de superbus onderzoekt het ministerie nog vijf alternatieven, alle over het spoor, voor een snelle verbinding naar het noorden. De Tweede Kamer zit daarachter. Die wilde dat opnieuw gekeken werd naar nut en noodzaak van zo'n lijn, na ontluisterend onderzoek naar de peperdure spoorprojecten HSL-Zuid en Betuweroute. Komend voorjaar moet het werk af zijn en neemt het kabinet een besluit. Het eindrapport wordt na inspraak in april en mei aangeboden aan de Kamer.