Succesvolle campagne diervriendelijkere eieren
• 24-09-2014
• leestijd 1 minuten
Honig doet kooieieren in de ban. Deze toezegging doet Honig nadat Wakker Dier vorige week een radio- en Facebook campagne startte. Honig stapt voor de meeste producten uiterlijk 2015 over, de laatste producten volgen in 2016. Ook Heinz Sandwich Spread en Subway verklaren geheel af te stappen van kooieieren. Heinz Sandwich Spread zal uiterlijk in oktober 2015 volledig kooiei-vrij zijn. Subway schakelt in fases over naar vrije-uitloopeieren, waarbij het laatste product uiterlijk eind 2015 om is.
Campagne
Wakker Dier voert sinds deze zomer campagne om zoveel mogelijk kippen uit kooien te helpen en waar mogelijk de wei in te krijgen. Wakker Dier haalt de spot tegen Honig van de radio wegens hun toezegging.
Onduidelijk
Er is veel onduidelijkheid over de herkomst van verwerkte eieren: op de ingrediëntendeclaratie staat vaak alleen ‘ei’ of ‘eiwit’, zonder vermelding of het om kooi- of scharrelei gaat. Het kan dan gaan om kooiei, afkomstig van kippen in Nederlandse of Europese kooien, waar ze amper meer dan een A4’tje leefruimte hebben (750-900 cm2).