Succes bossencampagne!
• 30-05-2008
• leestijd 2 minuten
Onze campagne is nog maar net begonnen en we hebben al een belangrijke stap kunnen zetten om de oerbossen in Indonesië te redden. Unilever ondersteunt de eis van Greenpeace voor een moratorium op de kap van oerbos voor palmolie. In Indonesië sneuvelen nu 300 voetbalvelden oerbos per uur! Vooral voor palmolie, die verwerkt wordt in tal van producten, van shampoo tot wasmiddel en soep.
Dankzij onze campagne die door heel veel mensen is gesteund schaart Unilever zich achter een moratorium op de kap van Indonesische oerbossen. Een mooi resultaat! De 50.000 e-mails die Unilever alleen al in Nederland van bezorgde consumenten kreeg hebben daar ongetwijfeld een belangrijke rol in gespeeld. Net als de internationale actie op 21 april en ons webfilmpje, een parodie op de Dove-commercial, dat 400.000 keer is bekeken.
Unilever pakt het voortvarend aan. De multinational gaat van haar toeleveranciers eisen dat er voor de palmolie geen oerbossen zijn gekapt. En dat is niet het enige. Unilever gaat ook andere grote bedrijven vragen om dit goede voorbeeld te volgen. Bedrijven zoals Nestlé, Procter&Gamble en Kraft. Dat is belangrijk, want hoewel Unilever de grootste afnemer van palmolie is, neemt zij toch slechts drie procent van de totale palmolie af. Samen staan de bedrijven sterker richting de Indonesische overheid en de producenten van palmolie.
Kortom, een mooi begin! Maar ons werk zit er nog niet op. Want terwijl een coalitie gesmeed wordt van bedrijven die een moratorium op de boskap ondersteunen, verdwijnen de oerbossen nog steeds in rap tempo. Dus Greenpeace blijft doorgaan met haar campagne, om zo snel mogelijk een moratorium voor elkaar te krijgen.