'Stop geld in openbaar vervoer Noorden'
• 08-06-2005
• leestijd 1 minuten
Milieudefensie is blij dat de Tweede Kamer de stekker uit de magneettrein tussen Groningen en Schiphol getrokken heeft. Milieudefensie is altijd fel gekant geweest tussen dit energieslurpende, lelijke, inefficiënte, lawaaiïge en peperdure prestigeproject. Samen met andere milieuorganisaties voerde zij jarenlang campagne om het beschikbare geld te besteden aan het opwaarderen van het reguliere openbaar vervoer in het Noorden.
Campagneleider Verkeer Joris Wijnhoven: 'De magneettrein was pure luchtfietserij. Los van de vraag hoeveel geld er nu exact naar de, zeer gewenste, Hanzelijn moet. We hopen dat het Rijk nu samen met het Noorden snel gaat investeren in de hoognodige lightrail en snelle busverbindingen, bijvoorbeeld rond Groningen en Assen'.
Milieudefensie is blij met de veel realistischere varianten voor de spoorverbindingen die nu de ronde doen: vanuit het Noorden via bestaande lijnen naar Zwolle, en dan over de nieuwe Hanzelijn via Lelystad naar Amsterdam en via de HSL-spoorlijn verder naar Rotterdam. Omdat al deze spoorlijnen er al liggen of in aanbouw zijn, is er geen extra aantasting van het landschap én er blijft veel geld over. Daarmee kan het openbaar vervoer in het Noorden worden verbeterd
Zonder verbeterd openbaar vervoer dreigen in het Noorden dezelfde verkeersproblemen als in het westen. De nieuwe Groninger uitbreidingswijk Meerstad zal zonder goed OV bijvoorbeeld leiden tot problemen met de luchtkwaliteit.