Stikstofschandaal in Europa
• 21-05-2013
• leestijd 1 minuten
De Verenigde Naties hebben 17 mei tijdens de vergadering van de International Maritieme Organisatie (IMO) in Londen besloten dat verplicht gebruik van katalysatoren aan boord van nieuwe zeeschepen met vijf jaar wordt uitgesteld.
Onbegrijpelijk
Onder andere Griekenland, Cyprus en Polen steunden een voorstel hiervoor van Rusland. Hierdoor zal de stikstofuitstoot in Europa in de komende jaren zeer sterk groeien. Dit is een bedreiging voor de volksgezondheid en natuur in Europa. Stichting De Noordzee vindt dit besluit dan ook onbegrijpelijk en onverstandig.
Stikstofkampioen
Volgens een eerder besluit van de IMO zouden nieuwbouwschepen per 2016 voorzien moeten zijn van katalysatoren. Hiermee is een stikstofreductie van meer dan 90% te realiseren. Door het gesteunde voorstel van Rusland wordt deze verplichting uitgesteld tot 2021. Doordat schepen een lange levensduur hebben zorgt dit ervoor dat schepen de komende tientallen jaren de ‘stikstofkampioen’ zullen zijn, terwijl op land al lang maatregelen worden getroffen.
Bron:
Noordzee.nl