Stikstofneerslag Lelystad Airport onderschat
• 31-03-2020
• leestijd 2 minuten
© Pixabay
De Commissie voor de milieueffectrapportage heeft de neerslag van stikstof door Lelystad Airport in eerdere rapporten onderschat. Deze ligt iets hoger dan de grens waarboven een natuurvergunning nodig is. Dat melden de Commissie voor de milieueffectrapportage zelf en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Ze concluderen dat de stikstofneerslag op de Veluwe, een beschermd natuurgebied, te laag is berekend omdat er onterecht is aangenomen dat uitlaatgassen van vliegtuigen opstijgen door verbrandingswarmte.
Opening uitgesteld
De opening van Lelystad Airport wordt overigens uitgesteld tot november volgend jaar. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer. Door de coronacrisis is het niet nodig dat de luchthaven, die vakantieverkeer van Schiphol moet gaan overnemen, nog dit jaar opengaat.
'Alweer gesjoemeld'
De Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) zagen opnieuw uitstel van de opening van Lelystad Airport wel aankomen. De actievoerders zijn "ontzettend blij" dat het nu weer ruim een jaar langer gaat duren voordat er vakantievluchten laag over kwetsbare natuurgebieden gaan vliegen. "En dan is het al bijna 2023. In dat jaar wordt het luchtruim opnieuw ingedeeld, waardoor vliegtuigen niet zo laag van en naar Lelystad hoeven te vliegen. Het lijkt ons verstandig om een eventuele opening nu maar door te schuiven naar 2023", aldus Jaap Kloosterziel van Red de Veluwe.
De actiegroepen zijn boos dat het ministerie dinsdag voor de derde keer moest toegeven dat gebruikte cijfers niet kloppen. De stikstofuitstoot boven de Veluwe blijkt groter dan eerder aan de Kamer was meegedeeld. SATL zegt dat begin dit jaar al te hebben aangetoond. "Er is weer gesjoemeld in het voordeel van het vliegveld en in het nadeel van de burgers. De minister moet nu echt komen uitleggen hoe dat elke keer kan gebeuren."
Reacties milieu- en natuurorganisaties
De natuurorganisaties roemen "het harde werk" van ingenieur Leon Adegeest en de samenwerkende actiegroepen. "Er moet een streep door Lelystad Airport. Laat uitstel ditmaal afstel zijn. Een extra vliegveld openen midden in de klimaatcrisis is gekkenwerk." Met die woorden reageren Greenpeace, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland dinsdag op het besluit van verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen om de opening van Lelystad Airport op te schuiven naar november 2021.
Twee jaar geleden moest het milieurapport voor Lelystad ook al de prullenbak in na rekenwerk van Adegeest.
Bron: ANP