Steeds meer producten met kenmerk Dierenbescherming
• 08-11-2010
• leestijd 2 minuten
De consument heeft steeds meer keuze in producten met het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. In de supermarkten komen in de
nabije toekomst vooral meer producten met één en twee sterren te liggen. ''Zo langzamerhand kan niemand er om heen: het kenmerk slaat aan en dat betekent een beter leven voor steeds meer dieren. En daar gaat het ons uiteindelijk om.'', zegt directeur van de Dierenbescherming Frank Dales.
Het Beter Leven kenmerk is een sterrensysteem dat ontwikkeld is door de Dierenbescherming: hoe meer sterren op het product, hoe beter het leven van het dier geweest is. Eén ster staat voor een flinke welzijnsverbetering ten opzichte van dieren in de vee-industrie, twee sterren is nog beter met in ieder geval vrije uitloop en drie sterren is gelijk aan biologisch. Het sterrensysteem is bedoeld om de 450 miljoen dieren in de vee-industrie een beter leven te geven. Daarbij wordt voor de consument het gat gevuld dat voorheen bestond tussen biologisch vlees en gangbaar vlees.
Inmiddels worden door achttien supermarktketens, acht horecagroothandels en meerdere slagers producten met het Beter Leven kenmerk aangeboden. In de schappen liggen eieren en varkens-, kippen- en rundvlees met één, twee of drie sterren. Doordat er steeds meer bedrijven bijkomen die voldoen aan het Beter Leven kenmerk, blijft er ook steeds vaker genoeg vlees over om andere vleesproducten aan te kunnen bieden. Op dit moment behandelt de Dierenbescherming bijvoorbeeld aanvragen voor een rookworst met twee sterren, één en twee sterren kip- en varkensvleeswaren, en een rollade met één ster.
Om het publiek nog bekender te maken met het Beter Leven kenmerk start de Dierenbescherming maandag met een publiekscampagne. Advertenties in abri's en kranten en een vernieuwde website moeten er voor zorgen dat consumenten vaker dan nu al gebeurt het reguliere vlees laten liggen en producten met het Beter Leven Kenmerk gaan kopen. Frank Dales: ''Door een product te kopen met het Beter Leven kenmerk kan de consument echt iets doen aan dierenwelzijn, ook als de portemonnee niet zo goed gevuld is.''
Bron: ANP