Start abricampagne tegen kiloknaller
• 19-08-2010
• leestijd 3 minuten
Stichting Wakker Dier start deze week een postercampagne tegen de kiloknaller. Komende weken zullen op straat en op stations abri-posters met cartoons tegen de kiloknaller te zien zijn op meer dan 2000 locaties. Daarmee wil Wakker Dier haar campagne tegen de kiloknaller opvoeren, want een kilo vlees is een kilo dier, geen dumpartikel. Maar verhaal over het dierenleed achter de kiloknaller wil Wakker Dier met de cartoon-abri’s op een aardige manier overbrengen. 42 Cartoonisten tekenden een cartoon tegen de kiloknallers. 13 cartoons staan op de abriposter. Alle cartoons werden eerder al gepubliceerd op de website wakkerdier.nl en zijn nog steeds daar te bekijken. De abricampagne is mede mogelijk gemaakt door een overweldigende steun van het publiek: duizenden mensen hebben de kiloknallercampagne ondertussen gesteund met (extra) giften waardoor deze campagne versneld en vergroot kan worden. Voor geen ander onderwerp kreeg Wakker Dier eerder zoveel directe steun. Dat is een duidelijk teken aan de supermarkten dat het onderwerp leeft en zij echt wat moeten doen.
Wakker Dier voert sinds maart campagne tegen de kiloknaller. Vorige week bleek uit een interne notitie van C1000 nog dat zij haar vleesbeleid al een beetje aanpast aan de kritiek van Wakker Dier, boeren en politiek. Ze gaat minder kiloknallen en vaker diervriendelijker biologisch vlees in de aanbieding doen. Bij kiloknallers wordt vlees vaak verkocht onder de gemiddelde prijs van kattenvoer van €4,12 per kilo.
Wakker Dier wil een einde aan het gestunt met industrievlees en voert hiertegen een langdurige campagne. In de eerdere succesvolle legbatterijcampagne, biggencastratiecampagne en kalfsvleescampagne duurde het ook altijd een tijdje voordat een eerste succes werd geboekt maar daarna volgden de toezeggingen voor diervriendelijk beleid zich altijd snel op. Wakker Dier verwacht dan ook dat de stap van C1000 een voorbode is voor meer succes. Wakker Dier wil dat supermarkten stoppen met het gestunt met vlees onder de prijs van kattenvoer, meer diervriendelijke producten promoten, een uitgebreider diervriendelijk assortiment nemen en ook voor hun industrievlees welzijnseisen stellen. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld voor volgend jaar aanvullende eisen aangekondigd voor al haar varkensvlees waardoor deze 1 ster van de dierenbescherming krijgt; een positieve uitzondering.
Vlees zit in een neerwaartse prijsspiraal. Meer dan ooit stunten supermarkten met vlees. Een kwart (24,5%) van het vlees dat in 2009 bij supermarkten over de toonbank ging was een kiloknaller (in de reclame). De gemiddelde prijs van een kilo varkenskarbonade in supermarkten daalde tussen 1995 en 2008 van €6,35 naar €5,35. Deze prijs had alleen al om de inflatie te compenseren moeten stijgen naar €8,25. Op de korte termijn kopen kiloknaller-supermarkten wellicht niet dieronvriendelijker in, maar op de lange termijn ontstaat steeds meer druk op een lage inkoopprijs en worden boeren gedwongen steeds goedkoper te produceren, vaak ten koste van dieren. Tegelijk worden consumenten zo opgevoed met de gedachte dat extreem lage vleesprijzen normaal zijn en wordt het prijsverschil met diervriendelijkere producten alleen maar groter.
Her resultaat van de diepe prijsstunts is dat boeren slechts 1euro50 krijgen om een kip haar leven lang te verzorgen. Voor een dergelijke onfatsoenlijke prijs kan een boer zijn dieren niet fatsoenlijk verzorgen. Ze worden met 20 op een vierkante meter gepropt en ze staan in hun eigen poep omdat het schoonmaken van de stal te duur is. Daardoor heeft driekwart pijnlijke pootontstekingen. Supermarkten aarzelen niet om elders in te kopen als dat een paar centen goedkoper is, ongeacht het dierenwelzijn. Zo wordt een deel van het varkensvlees door supermarkten gehaald uit Duitsland waar de varkens in krappe hokken zitten die in Nederland allang verboden zijn.