Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Spoorwegen vergroenen

  •  
11-10-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
ns_logo_groen_copy.jpg
Al in de jaren vijftig van de vorige eeuw had de NS een groen imago, zie de beroemde treinstellen 'hondenkop'. De geelgekleurde sprinters en dubbeldekkers van nu zijn in werkelijkheid vele malen groener. En de ambities om steeds duurzamer te worden zijn groot en reëel. Een reportage met directeur Michiel van Roozendaal.
Misschien is de NS wel het groenste bedrijf van Nederland - de spoorwegen zijn al éen van de grootste afnemers van groene stroom en dat wordt binnenkort nog versterkt. Van Roozendaal is hoofd duurzaamheid van de NS en CEO van Nedtrain, het mag ook tussen de rails tegenwoordig lekker Engels. Hij vertelt tussen de stations Amsterdam Centraal en Haarlem over de enorme energiebesparingen die nu al gehaald worden.
Niet remmen maar uitrollen
De afgelopen tijd gaat het energiegebruik met 5% per jaar omlaag. Door nieuwere treinen die zuiniger rijden, maar ook door de machinisten te leren efficiënter met enrgie om te gaan. Van Roozendaal: "Als het schema het toelaat dan merk je tegenwoordig dat bij de nadering van een station de trein niet meer remt, maar dat er geleidelijk aan langzamer wordt gereden. We laten de trein zoals dat heet 'uitrollen'. Dit nieuwe rijden scheelt ook al enorm. Maar de grote klapper komt met het nieuwe electriciteiotscontract voor een periode van tien jaar. We kopen nu al voor 10% van ons gebruik groene stroom in en de ambitie voor dat nieuwe contract is dat we uiteindelijk op 100% uitkomen. En ik verzeker u dat het bij de NS dan om een enorme hoeveelheid gaat."

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.