Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Spaaractie biologische producten in supermarkten

  •  
13-09-2005
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vv_newsimg_105848.jpg

© fruit

Bijna alle Nederlandse supermarkten doen mee aan de spaaractie Lekker Genieten, die loopt van 15 september tot 15 december 2005. Consumenten kunnen bij de aankoop van biologische producten sparen voor een gratis tijdschriftabonnement. Doel van de spaaractie is dat mensen die af en toe een biologisch product kopen, dit vaker gaan doen. De actie is een initiatief van Natuur en Milieu en zes biologische A-merken. De initiatiefnemers hopen op een omzetgroei van 30% in de actieperiode bij de deelnemende biologische A-merken.
Het is voor het eerst dat er zo’n grootschalige spaaractie met biologische producten in supermarkten wordt gehouden. Ook de samenwerking tussen biologische merkfabrikanten en veertig maatschappelijke organisaties die de actie steunen (waaronder Greenpeace, Milieudefensie en Natuurmonumenten), is bijzonder.
Als alle 4 miljoen leden van natuur- en milieuorganisaties 10 procent van hun inkopen biologisch doen, worden de doelen gehaald die zijn gesteld in het Convenant Marktontwikkeling Biologische Landbouw. Deze overeenkomst werd in maart 2005 ondertekend door bedrijven, overheid en maatschappelijke organisaties. De spaaractie kan eraan bijdragen dat de doelen van het convenant worden gehaald. Momenteel koopt zo’n 2 procent van de Nederlanders veel biologische producten. Een veel grotere groep, ruim 50 procent, doet dit slechts af en toe. Op deze groep is de spaaractie gericht.
In de komende maanden zijn zo’n drie miljoen producten voorzien van een actieboekje met spaarzegels. Bij twintig spaarzegels krijgt de klant een gratis abonnement op een van de zeven aangeboden tijdschriften, zoals Libelle, Grasduinen, Top Santé, TIP Culinaire en Donald Duck. Bovendien worden vijf Gazelle fietsen verloot onder de spaarders.
Deelnemende fabrikanten - en belangrijkste financiers van de spaaractie - zijn De Groene Koe (zuivel), Bio+ (vlees en eieren), Zonnatura, Biorganic, Oerlemans en CêlaVíta. De biologische producten van deze A-merken zijn bij vrijwel alle supermarkten verkrijgbaar. De Rabobank en de Taskforce Marktontwikkeling Biologische Landbouw steunen de actie en veertig maatschappelijke organisaties informeren hun achterban (4 miljoen mensen) over de actie.
Natuur en Milieu en de deelnemende merkfabrikanten hopen op zeker 11.000 deelnemers en een omzetgroei tijdens de spaaractie van circa 30%. Als de helft van de deelnemers na regelmatig de biologische producten blijft kopen, groeit de verkoop van biologisch voedsel als gevolg van de actie extra met 2 procent per jaar.
Voor supermarkten die meedoen is actiemateriaal ontwikkeld om in de winkels te gebruiken. Veel supermarkten reageerden al enthousiast op de aankondiging van de actie. ‘Mystery shoppers’  - vrijwilligers van Milieudefensie - zullen bij de EKO-tellingen nagaan welke supermarktfilialen de actie het best onder de aandacht brengen van hun klanten. Voor het winnende filiaal is een personeelsprijs beschikbaar.
Meer informatie over de spaaractie is te vinden op de speciale actiesite www.biologischespaaractie.nl . Daar is ook het zegelboekje te downloaden.
 
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor