Slimme energiebesparende oplossing wint duurzaamheidswedstrijd
• 01-10-2007
• leestijd 2 minuten
De één werkt aan een ‘energie absorberende dansvloer’, de ander vervangt vrachtwagens door trams of stuurt uw wasmachine aan via een energieregulerend kastje. Maar allemaal reduceren ze substantieel het CO2-verbruik, of suggereren dat te doen. Inzet: 500.000 euro aan prijzengeld.
Virgin-tycoon Richard Branson wond er afgelopen zaterdag geen doekjes om: vier Nederlanders onder de vijf finalisten van de Picnic Green Challenge, dat is iets bijzonders. De hoofdprijs reikte Branson uit aan Igor Kluin (34), zo meldde De Pers gisteren.
In onberispelijk Amerikaans presenteerde de Rotterdammer de dag ervoor in de finale zijn ‘Qurrent’. Een ‘local energy network’, waarmee hij de gemiddelde energiehuishouding met 50 procent hoopt te reduceren. Een zogeheten Qbox wordt in alle huishoudens van een deelnemende groep geplaatst en meet en optimaliseert energiestromen. Een op de boxen aangesloten server registreert alle data. Aan de hand daarvan worden grootverbruikers als wasmachines en drogers automatisch ingeschakeld op het economisch en milieutechnisch gunstigste moment. De toepasbaarheid in ieder huishouden overtuigde de jury. Met het prijzengeld gaat Kluin investeren in het eerste proefgebied: een nog nader aan te wijzen wijk in Nederland die binnen twee jaar ‘Qbox-proof’ moet zijn.
De Picnic Green Challenge, een door de Postcodeloterij en Picnic georganiseerde wedstrijd tussen groene ondernemers vond plaats op het Westergasterrein in Amsterdam. Deelnemers moeten een duurzame, creatieve maar bovenal haalbare oplossing voor CO2-reductie bedenken. In totaal schreven 439 deelnemers uit vijftig landen zich in. De vijf finalisten worden aangesloten op het netwerk van de organisatie. ‘En dat is minstens zo belangrijk’, zegt finalist Michael Hendriks (32) van City Cargo. Met zijn idee om het vrachtwagenbezoek aan de stad Amsterdam (5000 wagens per dag) te halveren door het gebruik van vrachttrams, wil hij naast het voor de hand liggende milieuvoordeel de Amsterdammer verlossen van verstopte grachten. ‘Als je product goed is, verkoopt het zichzelf.’ Maar het groene product moet ook commerciële potentie hebben. Geld verdienen aan groen. ‘En dat is geen vies woord’, zo verklaarde Hendriks tegenover De Pers.
Bron: De Pers