Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Slim klimaatbeleid maakt Nederland sterker

  •  
02-04-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
schoorstenen_01.jpg
Slim klimaatbeleid vermindert de CO2-uitstoot én levert forse bezuinigingen op voor Nederland. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde voorstellen van de werkgroepen die het kabinet adviseren over de bezuinigingen. Mirjam de Rijk, directeur Natuur en Milieu: “De ambtelijke werkgroepen laten zien dat de bezuinigingen kansen opleveren voor milieu en economie. Het uitbannen van subsidies op vervuilende activiteiten, zoals diesel, kunstmest, veevoer en vlees, in combinatie met nieuwe slimme regels helpt zowel het milieu als de belastingbetaler.”
Natuur en Milieu vindt het positief dat de werkgroepen veel voorstellen doen om de vervuiler te laten betalen, zodat subsidies kunnen worden afgeschaft, Nederland schoner wordt en bedrijven worden beloond die groene producten verkopen.
Heroverwegingen Klimaat en Energie
• Positief is dat eindelijk wordt voorge! steld om de klimaatschadelijke subsidies, zoals het verlaagde tarief in de energiebelasting voor de glastuinbouw en accijnskorting voor tractoren en mobiele werktuigen (‘rode diesel’), af te schaffen.
• Natuur en Milieu vindt het ook positief dat wordt voorgesteld om grijze stroom duurder te maken door een kolen- en gasbelasting. Hiermee wordt groene stroom aantrekkelijker en zijn er minder subsidies nodig voor de productie van duurzame energie.
• Positief is het voorstel om energiebesparing in bestaande huizen te stimuleren door een systeem van ‘witte certificaten’ in te voeren, waarbij energieleveranciers worden verplicht om energiebesparing te realiseren. Omdat deze energiebesparende maatregelen zich terugverdienen zullen mensen uiteindelijk ook een lagere energierekening krijgen.
• Onbegrijpelijk is de overweging om de klimaatdoelstelling van Nederland te verlagen van 30% naar 24%. Juist in een tijd dat de mondiale klimaatonderhandelingen leiderschap vrag! en is het een verkeerd signaal om het klimaatdoel te verlagen.! Andere buurlanden geven het goede voorbeeld: Duitsland heeft een klimaatdoel van 40% in 2020, de UK van 29%, Noorwegen en Zweden van 30%. Nederland mag niet achterblijven!
Heroverweging Mobiliteit en Water
• Logisch en prima dat prijsbeleid de centrale variabele is voor besparen in de heroverweging Mobiliteit en Water. Daar zijn immers de grootste besparingen van afhankelijk.
• Door te kiezen voor prijsbeleid komen er stevige besparingen op extra wegen en milieukosten en maakt milieu en bereikbaarheidsdoelen haalbaar.
• Onbegrijpelijk is dat volstrekt onduidelijk blijft hoeveel een spitsheffing direct kan besparen op minder aanleg van wegen en om welke wegen het dan gaat (bij het handhaven van dezelfde bereikbaarheidsdoelen).  Dit is en blijft het heilige huisje van het mobiliteitsbeleid.
• Bezwaarlijk is dat prijsbeleid alleen nog maar gaat over een spitsheffing en niet meer over de kilometerheffing (basisheffing en spitstarief), terwijl ! juist die variant leidt tot 15% minder mobiliteit, 58% minder file en 3 Mton CO2 reductie in 2020. En tot de meeste forse bezuinigingen. Eerder was bij een lager tarief al 7 miljard aan bezuinigingen ingeboekt. En daar komen de extra bezuinigingen op onderhoudskosten en milieukosten nog bij. Om zelfde milieudoelen zonder kilometerprijs te halen zullen namelijk stevige extra maatregelen en investeringen nodig zijn. Deze zijn nu buiten beeld. Overigens verwijst de Heroverweging Leefomgeving en Natuur wel naar de kilometerheffing als kostenefficiënte manier om je milieudoelen te halen.
• Prima dat  infrastructuurprojecten die weinig bijdragen aan bereikbaarheid-en duurzaamheiddoelen geschrapt kunnen worden. Het leidt wel tot de vraag hoe deze nauwelijks nuttige projecten überhaupt op de investeringsagenda zijn beland.
• Prima dat voor vrachtverkeer wordt gerefereerd aan het Duitse heffingsysteem (maut). Het Duitse systeem (16.5 ct/km) zal op termijn leiden tot efficiënter logistiek en transport.
• Opvallend is dat de meest! kostene fficiënte besparing er niet in staat. Snelheidsverlaging (100 km/u) leidt tot minder kosten voor aanleg, beheer en onderhoud van infrastructuur en tot stevige milieuwinst.
Bron: Natuur en Milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor