Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

‘Shell niet opgewassen tegen Noordpoolklimaat’_28_02_2013

  •  
28-02-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vv_newsimg_111105.jpg
Shell heeft voorlopig zijn plannen om naar olie te boren in het Noordpoolgebied in de ijskast gezet. Dit besluit komt na een reeks van tegenslagen in het boorseizoen van 2012. Volgens Greenpeace is dit het eerste goede besluit van Shell in Alaska. Het toont aan dat Shell en andere oliemaatschappijen beslist niet opgewassen zijn tegen de extreme omstandigheden in het Noordpoolgebied.
Veiligheidseisen
‘Shell is zeven jaar verder, heeft meer dan 4,5 miljard dollar geïnvesteerd in dit project en is na één jaar boren niet in staat gebleken om te voldoen aan de minimale veiligheidseisen’, zegt Joris Thijssen, campagnedirecteur van Greenpeace. ‘Een goede reden voor het bedrijf en zijn investeerders om nu de conclusie te trekken dat Shell ook in 2014 niet zal slagen in zijn plannen.’
Tegenslagen
Shell kampte het afgelopen jaar met een reeks van tegenslagen bij de olieboringen. Tot overmaat van ramp strandde op oudejaarsavond een van de twee boorschepen in Alaska. Thijssen: ‘Extreme weersomstandigheden en materiaalpech zijn echter geen ongelukken. Ze horen bij het klimaat en de activiteiten van Shell in het Noordpoolgebied. Oliemaatschappijen zouden daarom veel beter in kunnen zetten op een schoon en veilig alternatief als zonne- en windenergie.’
Schijnwerpers
Greenpeace en andere milieuorganisaties hebben door middel van verschillende acties in het afgelopen jaar de schijnwerpers op Shell gezet. Mede dankzij deze acties en de handtekeningen van ruim 2,5 miljoen supporters van Greenpeace zijn de activiteiten van Shell onder een vergrootglas komen te liggen. Thijssen: ‘Wij zullen niet rusten voordat Shell zijn boorplannen in dit unieke natuurgebied definitief laat varen.’
Bron: Greenpeace
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor